Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > U.S.S.R.: Remproeven met elektropneumatische rem op zware treinen

U.S.S.R.: Remproeven met elektropneumatische rem op zware treinen

zaterdag 3 november 2018, door rixke

Ter gelegenheid van een vergadering van een gemengde groep UIC-OSJD, die onlangs te Tbilissi werd gehouden, konden de deelnemers remproeven op zware treinen bijwonen waarbij er vrij ophefmakende resultaten geboekt werden.

De eerste proef werd genomen op een lijn met hellingen en dalingen met een trein bestaande uit vijftig ketelwagens, twee laboratoriumrijtuigen en twee elektrische locomotieven; het stel woog in totaal 4 663 ton en was 730 m lang. Die trein, welke 40 km/u. reed, werd over 290 meter tot stilstand gebracht op een helling van 24 ‰ en over 325 meter op een helling van 25 ‰.

De tweede proef vond plaats op een vlakke lijn met een trein met een uitzonderlijke lading van 7 168 ton (80 ketelwagens, twee laboratoriumrijtuigen en twee elektrische locomotieven), een stel dat 1 140 m lang was. Op een lichte helling werd het stel dat 95 km/u. reed, over minder dan 1 000 m tot stilstand gebracht, en op een vlak gedeelte waar het 80 km/u. reed, bedroeg het remtraject 600 m.

Bij die remproeven kon controle worden uitgeoefend op de krachten waaraan de voertuigen in hun langsrichting blootstaan, op de werking van de elektrische apparatuur en op het gedrag van de verschillende typen van gebruikte remblokken.


Bron: Het Spoor, september 1970