Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > België: Coördinatie van het gemeenschappelijk vervoer

België: Coördinatie van het gemeenschappelijk vervoer

zaterdag 20 juli 2019, door rixke

De verkeerschaos in de steden dient dringend te worden opgelost. Eerst en vooral dient ervoor gezorgd te worden dat het gemeenschappelijk vervoer meer reizigers aantrekt. Daarom is het nodig dat vervoer zoveel mogelijk van het algemeen verkeer te scheiden, het materieel te verbeteren en de reizigers de grootst mogelijke faciliteiten te bieden zonder hen nochtans op overdreven kosten te jagen.

Het is met deze drievoudige bekommernis voor ogen dat het ministerie van Verkeer, op 27 oktober II., aan de pers uiteengezet heeft hoe het toekomstige Brusselse net voor snelvervoer er zal uit zien. Zoals duidelijk getoond werd op een stand van de traditionele tentoonstelling die op hetzelfde tijdstip in het Centraal Station door de K.B.V.V.S. gehouden werd, zullen drie hoofdmetrolijnen overeenstemmen met de voornaamste verplaatsingsstromen. Dat net zal worden aangevuld met lijnen van snelle trams die op een groot deel van hun traject over een eigen baan beschikken en met autobuslijnen die voornamelijk de wijken van de stadsgrens bedienen. Men heeft niet nagelaten erop te wijzen dat er schikkingen zullen worden getroffen voor het tot stand brengen van snelle en gemakkelijke verbindingen op de kruisingen van de spoorweg- en metrolijnen.

De spoorweg brengt dagelijks 175 000 reizigers naar de Brusselse stations, waaronder 140 000 pendelaars; die cliënteel zal in de komende jaren aanzienlijk toenemen. Om die reizigers in staat te stellen spoedig hun bestemming in de stad te bereiken, werden er in de bestaande stations (Centraal, Noord en Zuid) en op de nieuwe verbindingspunten, o.m. op het Bockstaelplein, en in de stations Brussel-Schuman en Brussel-West, voor de voetgangers mogelijkheden voorzien om snel en gemakkelijk van het ene perron naar het andere over te stappen.

Inzake tarieven heeft de samenwerking onder de M.I.V.B., de N.M.V.B. en de N.M.B.S. zich vooraf gemanifesteerd door de invoering van een algemeen abonnement dat geldig is op de drie netten van gemeenschappelijk vervoer die de Brusselse agglomeratie bedienen. De houder van een dergelijk abonnement mag, zo dikwijls als hij wil, de tram, de bus of de trein gebruiken om zich van Berchem naar Bosvoorde, van Haren-Zuid naar Ukkel-Calevoet, van Woluwe naar Kuregem te begeven...


Bron: Het Spoor, januari 1971

Portfolio