Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > Massavervoer van breuksteen voor Europoort te Rotterdam

Massavervoer van breuksteen voor Europoort te Rotterdam

woensdag 25 februari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Van 1961 tot 1966 heeft het spoor 1,6 miljoen ton breuksteen uit de steengroeven van het Henegouwse en van het Ourthebekken naar IJmuiden vervoerd voor de aanleg van een nieuwe havenmond aan het kanaal dat Amsterdam met de Noordzee verbindt.

Sedert 31 maart 1967 loopt er een nieuw massavervoer uit dezelfde steengroeven naar Rotterdam. In vier jaar wil men 2 miljoen ton bouwmaterialen transporteren voor de pieren die het nieuwe Rotterdamse havengebied in de Maasvlakte en de havenmond Hoek van Holland moeten beschermen.

Daarvoor gebruiken de N.S. en de N.M.B.S. 500 wagons (250 per net) die omgebouwd werden voor dit vervoer : de verlaagde schutborden vergemakkelijken de laad- en losoperaties en de versterkte bodem weerstaat aan de manipulaties van blokken waarvan het gewicht varieert van 300 tot 6.000 kg.

Met die 500 omgebouwde wagens kunnen per week tien breuksteentreinen met elk ongeveer 1.200 ton netto-last rijden, en zulks volgens een minutieus opgemaakte dienstregeling. De ledige wagons worden tijdig ter beschikking gesteld van de verschillende stations die de steengroeven bedienen; na de lading worden zij dan gegroepeerd in volledige treinen. Er heerst werkelijk een uitstekende samenwerking tussen de N.S. en de N.M.B.S.

Ter bestemming worden de breukstenen overgeladen op schuiten die de steen op welbepaalde plaatsen te water laten.


Bron : Het Spoor, nr 131, juli 1967