Homepagina > Het Spoor > Technieken > De elektronische telegrafische tellers (E.T.T.)

De elektronische telegrafische tellers (E.T.T.)

J. Rassart.

zaterdag 16 januari 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Een stationsfacteur die langs het spoor de samenstelling van een trein opneemt.
De zender-ontvanger waarmee hij uitgerust is, stelt hem in staat de nodige gegevens te leveren aan de bediende die op de verreschrijver het treinborderel opmaakt.

De elektronische telegrafische tellers zijn rekengehelen met ferritgeheugens die speciaal voor de N.M.B.S. gecreëerd werden. Een dertigtal toestellen van die aard zijn in de telegrafische centrale van Brussel-Zuid ondergebracht.

Het park der goederenwagens van de N.M.B.S. bevat ongeveer 40.000 eenheden. Het beheer ervan wordt waargenomen door een centrale dienst, het „Centraal Verdelingsbureau” (C.V.B.). Die dienst is één van de twee organen geworden waaruit thans het „Centrum voor beheer van het Goederenverkeer” samengesteld is (C.B.G.V., zie „Het Spoor” nr 136).

De taak van het C.V.B, bestaat erin dagelijks de behoeften aan wagens van de klanten te dekken ; te dien einde regelt het o.m. de verplaatsingen van de wagens zodat de leegloop zoveel mogelijk beperkt wordt.

Die taak wordt vergemakkelijkt door het in gebruik nemen van de E.T.T. die de verdelingsorganen (C.V.B, en ondergeschikte organen) in staat stellen sneller en nauwkeuriger inlichtingen te ontvangen dan toen de aantekeningen manuaal opgenomen, geschift, getotaliseerd en overgeseind werden.

Het gaat hier om een experimenteel stadium alvorens een meer complete cybernetische oplossing te ontwerpen.

Tijdens het vormen van een trein bij vertrek uit een gemechaniseerd station, wordt er ter plaatse op een verreschrijver een borderel opgemaakt dat „borderel van samenstelling van een trein” of gewoon „treinborderel” heet. Zulks geschiedt op basis van de inlichtingen die per radio overgeseind worden door een stationsfacteur die zich langs de trein verplaatst. Dat borderel wordt derwijze overgeschreven dat de gegevens betreffende de wagens automatisch gereproduceerd en doorgeseind kunnen worden. Het wordt via het telegrafische net van de N.M.B.S. naar het bestemnlingsstation doorgeseind.

Kast met 4 elektronische telegrafische tellers. Men bemerkt een van de platen tegenover de ruimte waar ze ingeschoven wordt.

Tijdens elke overseining van die aard, kiest de afzender voorafgaandelijk een E.T.T. uit, die gedurende de overseining van het borderel ingeschakeld zal blijven en die de nodige gegevens in zijn geheugen zal opnemen.

Frame van de mengkiezers.

Bij het einde van de overseining stelt de afzender de uitzending van de resultaten van de E.E.T. in werking. Die resultaten bereiken automatisch de verzendings- en bestemmingsstations, alsmede het C.B.G.V.

De elektronische telegrafische tellers voeren twee soorten van berekeningen uit :

  • op de eerste plaats, een reeks eenvoudige totalen : aantal wagens, assen, totaal gewicht, enz. ;
  • vervolgens, twee schiftingen:
    1. verdeling van de wagens per vormingsstation van bestemming ;
    2. verdeling per categorie van wagens, loopstelsel, ledige of beladen.
Ontvangstverreschrijver, opgesteld in het C.V.B.

Vóór de doorseining van zijn borderel, kan de gebruiker van de E.T.T. een enkele teller kiezen ofwel een groep van twee gekoppelde tellers. Deze laatste zijn vooral nuttig wanneer een trein bij vertrek uit een station samengesteld is uit twee stellen wagens met verschillende bestemming. Een van de E.T.T.’s totaliseert het geheel van de treingegevens, de andere behandelt enkel de wagens bestemd voor één van de stations.

Tijdens de overseining van een treinborderel zijn de gekozen teller of tellers gedurende de hele duur van de overseining bezet. Daar de verreschrijvers van het C.B.G.V. evenwel alleen de resultaten van de tellingen ontvangen, is de tijd gedurende welke ze bezet zijn dus korter dan die van de E.T.T. Daarom werden slechts 6 verreschrijvers in de lokalen van het C.B.G.V. geïnstalleerd. Een speciale apparatuur, de „mengkiezers”, verbindt automatisch één van de zes verreschrijvers met een teller alvorens deze laatste zijn resultaten uitzendt.

De elektronische telegrafische tellers zijn gebouwd met behulp van moderne technieken: de ferritgeheugens en de transistors zijn gegroepeerd op inschuifbare platen, ze nemen dus weinig plaats in. De dertig tellers zijn ondergebracht in acht kasten in verhouding van 4 per kast, terwijl de laatste er slechts 2 bevat.

Een ventilatie behoudt de temperatuur waarin de tellers werken op een regelmatig peil.

Verschillende getuiglampjes, geplaatst op het voorste bord van de kasten, maken een visuele controle van de werking der tellers mogelijk.

Het treinborderel bevat een regel „treingegevens” in de titel, gevolgd door zoveel regels „wagengegevens” als er voertuigen zijn in de trein. Vóór en tussen die gegevens treft men enkele inschrijvingen aan, zoals de naamgevers tussen correspondenten en referentiegegevens ten gerieve van andere gebruikers van het document.

De „treingegevens” bevatten alle nuttige aanduidingen voor de rit van de trein: herkomst, bestemming, nummer, last, enz.

Elke reeks „wagengegevens” is samengesteld uit alle inlichtingen betreffende het voertuig: categorie, loopstelsel, eigenaar, last, tarra, herkomst, bestemming, enz.

Al die gegevens zijn ingeschreven onder de vorm van een cijfercode, ten einde een vlotter mechanisering mogelijk te maken.
376 marcinelle
371 monc fon
bbbb
03jjj
ssss
(00000)
=710 710 019 1053(070020 az a13)+
(00000)
:e   21 88 520 8162 7.0+(20 14 11 11.710 r marcin monc pv)
:e   21 88 520 1051 9.1+(20 23 10 33.710 r marcin courc cent)
:e   01 83 507 1348 5.1+(21 22 11 39.710 e marcin courc cent)
:k   21 88 330 1860 7.1+(21 24 12 37.710 r marcin march ruau)
:r   21 87 382 7562 5.1+(30 42 22 77.717 r marcin choi sq)
:rmm 20 88 387 0732.0.1+(30 18 18 58.717 r marcin choi sq)
:k   01 87 331 8666 4.1+(21 24 12 37.250 e 367 marcin antw ds)
:k   01 87 331 7399 3.1+(21 24 12 32.250 e 367 marcin antw ds)
:e   01 80 083 5649 -,1+(22 21 11 36.250 e 411 marcin antw ds)
:e   01 88 500 8072 4.1+(20 00 10 35.250 e 411 marcin antw ds)
:e   21 88 520 2104 5.1+(20 23 10 35.250 r 411 marcin antw ds)
:e   21 88 520 0554 3.1+(20 23 11 36.250 r 411 marcin antw ds)
:e   01 82 510 1349 8.1+(20 24 11 36.940 e 085 marcin gent zee)
:e   21 88 500 6107 6.1+(20 22 11 36.250 r 411 marcin antw ds)
:e   01 80 506 9097 5.1+(20 20 11 36.250 e 411 marcin antw ds)
15
ffff

Bron: Het Spoor, juni 1968