Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Motorstellen > De reeks 86 : Een nieuw type elektrisch motorstel
De reeks 86 : Een nieuw type elektrisch motorstel
woensdag 6 februari 2008, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
De nieuwe tweetjes, uitgevoerd in NMBS-kleuren bordeaux rood met grijs witte streep, breken in meer dan één opzicht met de traditie, hoewel veel beproefde elementen verwerkt werden
Het nieuwe motorstel is immers ontworpen voor het verzekeren van stopdiensten waarbij geopteerd werd voor een maximumsnelheid van 120 km/u. en heeft een 20 % grotere versnellingskracht bij het aanzetten in vergelijking met de groene tweetjes. Daar er geen afzonderlijk bagageruimte werd ingevoerd, kan voor de eerste maal in een motorstel in 2de klas worden overgestapt op 2 + 2 zitplaatsen in dwarsrichting.
Op het grootste platform werden dan wel 2 haken voorzien om eventueel enkele fietsen te vervoeren.
De nieuwe motorstellen zullen geleidelijk ingezet worden op de verbindingen Mechelen - Vilvoorde - Etterbeek, xxxx - Brussel-Schuman, Antwerpen - Boom, Antwerpen - Sint-Niklaas en Antwerpen - Brussel.
Zij zullen de elektrische tweerijtuigmotorstellen uit het begin van de jaren ’50 vervangen, die om reden van slijtage en geringer comfort uit dienst zullen worden genomen. De levering van de 35 nieuwe motorstellen is gespreid tot begin 1990.
COMFORT
Het ontwerp van het motorstel «reeks 86» is het resultaat van de samenwerking tussen een Antwerpse studiebureau en de NMBS. Een belangrijke nieuwigheid is de opstelling 2 + 2 in 2de klas i.p.v. 2 + 3, wat ten goede komt aan het comfort van de reizigers. Het aantal plaatsen werd wel lichtjes verhoogd ten opzichte van een breakmotorstel (nl. van 171 tot 177) door het wegvallen van een afzonderlijke bagage-afdeling. Op het grootste platform is er eveneens plaats voor een mindervalide met rolstoel.
Ook binnenin werd het motorstel grondig vernieuwd nl. keuze van nieuwe luchtige kleuren (wit voor de wanden, geel voor de gordijnen en turkoois voor de zetels) die het interieur een jonge en gezellige sfeer geven. Met het plaatsen van de bagagerekken langs de zijwanden wordt ook de ruimte-indruk verbeterd.
Er werden een maximaal aantal elementen gebruikt die met succes werden toegepast op recent materieel zoals, type van deuren, ramen met tochtloze ventilatie en warmtewerende ruiten, verwarming en ventilatie met blaaslucht.
RIJTUIGBAK
Aan elk uiteinde is er over de ganse breedte van het rijtuig een stuurpost die een zeer goed uitzicht biedt, maar waardoor wel de doorgang tussen gekoppelde motorstellen wegvalt.
Typisch aan het nieuwe materieel is de originele vorm aan de buitenkant van de stuurposten, die de motorstellen gemakkelijk herkenbaar maakt.
De buitenbeplating is in polyester uitgevoerd terwijl de stevigheid van de rijtuigkasten op de onderliggende stalen zijwanden berust. Voor de buitenafmetingen werd het profiel van de Internationale Spoorweg Unie (UIC) toegepast, waardoor de mogelijkheid bestaat om naar de buurnetten te rijden.
TRACTIE EN REMMEN
Het motorstel heeft 4 tractiemotoren met een totaal vermogen van 680 KW, die twee per twee in de draaistellen van één van beide rijtuigen ingebouwd zijn.
De remkracht wordt geleverd door een schijfrem die op pneumatische wijze wordt bediend, en door een elektropneumatisch systeem om een gelijkmatige verdeling van de remkracht te bekomen. Voordelen hiervan zijn: gemakkelijke bediening, kortere remafstand en meer comfort. Daarenboven is er een modern anti-blokkeersysteem op de nieuwe motorstellen voorzien, waardoor sleet op de wielen beperkt wordt.
Ter vervanging van de klassieke schroefrem wordt in de nieuwe motorstellen een parkeerrem ingebouwd, die een grotere bedrijfszekerheid geeft en gemakkelijker te bedienen is.
INTEGRALE AUTOMATISCHE KOPPELING
Wanneer de samenstelling van de stellen veranderd moet worden, levert het automatisch vast- en loskoppelen heel wat tijdwinst op. Deze koppeling maakt moeilijke handenarbeid, vooral bij sneeuw en guur weer, overbodig wat de veiligheid van het bedieningspersoneel ten goede komt.
Daarom werden deze motorstellen uitgerust met een integrale automatische koppeling: zowel de mechanische koppeling als de koppeling van de pneumatische leidingen en van de elektrische bedienings- en melddraden gebeuren volkomen automatisch.
Het loskoppelen geschiedt vanuit de stuurpost, doch kan eventueel met de hand gebeuren via de koppelhefboom van één van beide motorstellen.
Het nieuwe motorstel kan evenwel niet gekoppeld worden aan de groene tweetjes, wel aan de moderne break-motorstellen.
OPHANGING
De ophanging van de nieuwe motorstellen is dezelfde als deze van de modernste groene tweetjes. Deze ophanging is zeer geschikt, rekening houdend met de maximumsnelheid van 120 km/u.
BOUW
Deze motorstellen worden gebouwd in samenwerking met BN en ACEC. Om de exportkansen van dit materieel te vergroten is bij het ontwerp van deze nieuwe reeks een doorgedreven standaardisering toegepast. Zo werden ook enkele elementen ingebouwd om éénmansbediening mogelijk te maken hoewel dergelijke wijze van exploitatie bij de NMBS nog niet overwogen wordt.
TECHNISCHE KENMERKEN
AFMETINGEN | MOTORRIJTUIG: AB | GETROKKEN RIJTUIG: ABD |
Totale lengte | 26,400 m | 26,400 m |
Totale breedte | 2,800 m | 2,800 m |
Hoogte | 3,960 m | 3,960 m |
Hartafstand draaistellen | 19,125 m | 19,125 m |
Hoogte vloer tot rail | 1,265 m | 1,265 m |
Deuren: zwenkschuifdeuren | ||
vrije breedte | 1,300 m | 1,300 m |
Aantal zitplaatsen | ||
1e klas | 16 | 24 |
2e klas | 72 | 63 |
Totaal aantal passagiers, standplaatsen inbegrepen (5pers./m²) | 118 | 137 |
Leeggewicht | 45000 kg | 39000 kg |
PRESTATIES | |
Maximum snelheid | 120 km/u. |
Versnelling bij normale lading | 0,55 ms2 |
Afremming | 0,75 ms2 |
Vermogen (continu) | 690 kW |
REMSYSTEEM | |
Type: Oerlikon ESt 3 | |
Elektro-pneumatisch wrijvingssysteem met 2 schijfremmen per as. |
|
ABS - systeem volgens de laatste UIC - normen |
|
Luchtdrukbediende noodrem | |
Parkeerrem: voorzien op 1 draaistel per rijtuig | |
Schijfdiameter: | |
- AB: | 620 mm |
- ABD: | 700 mm |
DRAAISTELLEN | |
Type | Schlieren |
Secundaire ophanging | spiraalveren |
Spoorbreedie | 1 435 mm |
Gemotoriseerde draaistellen | 2 |
Niet-gemotoriseerde draaistellen | 2 |
Wielbasis draaistel | |
AB : | 2.670 mm |
ABD: | 2.500 mm |
Wieldiameter | |
AB: | 1010 mm |
ABD: | 1 010 mm |
KOPPELBAARHEID | |
Automat. koppeling vooraan | GF |
Koppeling tussen rijtuigen | UIC Standaard |
VERWARMING EN VENTILATIE | |
Vermogen | 39,6 kW |
Luchtverversingen per uur: verwarming | 20 |
Luchtverversingen per uur: ventilatie | 40 |
Bron: Het Spoor, augustus 1988