Homepagina > Het Spoor > Technieken > De automatische uurtabellen

De automatische uurtabellen

P. De Smet.

dinsdag 9 februari 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De automatische uurtabel, die te Luik-Guillemins boven de toegang tot de perrons hangt, heeft volledige voldoening geschonken. Er werd dan ook beslist gelijkaardige tabellen aan te brengen te Brussel-Noord en te Brussel-Zuid. Hier leek het geval evenwel heel wat ingewikkelder : in de Brusselse stations vertrekken inderdaad elke dag meer dan 750 treinen!

De nieuwe tabellen worden op afstand bediend door de seinhuizen van de stations. Zij vervangen de verschuifbare borden waarmee de reizigers goed vertrouwd waren en waarop, in chronologische volgorde, de blauwe platen elkaar opvolgden.

Bedieningsbord

Evenals te Luik heeft men de treinen, die in dezelfde richting rijden, gegroepeerd. Bijvoorbeeld : een kolom omvat de treinen van de lijnen 35 (Leuven, Aarschot, Hasselt) en 36 (Leuven-Luik). Een andere kolom geeft de treinen aan van de lijnen 50a (Ternat), 60 (Dendermonde), 89 (Zottegem), enz. In elke kolom wordt de chronologische orde gevolgd.

Kaartenlezer

Zoals op de vroegere borden, worden de aanduidingen een zekere tijd vooraf aangebracht. De inlichtingen betreffende de eerst vertrekkende trein bevinden zich echter niet altijd op de bovenste rang van de kolom. Om dit te bekomen zou de tabel inderdaad voortdurend moeten bewogen worden en zouden de aanduidingen aldus niet lang genoeg aan de reizigers kunnen getoond worden. Wanneer het onderste vak van een kolom aangevuld is, verschijnt de volgende aanduiding bovenaan op dezelfde kolom, op een intussen vrijgekomen plaatsruimte. Om het aflezen te vergemakkelijken wordt, voor elke richting, de aandacht van de reiziger op de eerst vertrekkende trein getrokken door een rode lamp die naast het vertrekuur knippert.

Controlebord in seinhuis

Wij kunnen hier niet nader beschrijven hoe de installatie werkt, hoe een operateur erin slaagt de automatische uurtabel bij te houden en hoe hij zich van deze reusachtige tabel kan bedienen om de inlichtingen naar de vertrekaanwijzers op de perrons over te brengen. Laten wij alleen maar onthouden dat alles begint met het aflezen van geponste kaarten die alle nuttige inlichtingen over de treinen bevatten, en dat er in het seinhuis een controlebord met lichtcijfers opgesteld staat waarop 7.680 kleine lampjes voorkomen en waarop de verkleinde automatische uurtabel wordt weergegeven! Om dat alles te bedienen, beschikt de operateur over een bedieningsbord dat niet groter is dan een hand!


Bron: Het Spoor, september 1962