Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Groot-Brittannië: Pakwagen voor de verwarming der treinen

Groot-Brittannië: Pakwagen voor de verwarming der treinen

vrijdag 12 mei 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het in dienst stellen van diesel-rangeerlocomotieven deed het probleem rijzen van een vervangingsstelsel voor de voorverwarming der treinen. De South Region van de Britse Spoorwegen heeft een pakwagen voor verwarming der treinen ingezet, waarin er een volautomatische uitrusting is met verwarmingsketel voor oliestook.

Die uitrusting bestaat uit een lichte, omhulde, horizontale verwarmingsketel en een automatisch generatoraggregaat met dieselmotor. Het diesel-generatoraggregaat kan 7,5 kW voortbrengen en levert de energie voor de werking van de oliebrander, de waterpomp en de bedieningstoestellen. De verwarmingsketel heeft een nominaal debiet van 1.134 kilogram stoom per uur, bij een minimum van 105 graden C, en is in staat te functioneren bij een manometrische drukking die 7 kilogram per vierkante centimeter bereikt. De hele installatie, die volledig automatisch werkt, bevat batterijen van 24 volt en een aanzettoestel.

Wanneer men de handel neerlaat van een commutator die zich aan de zijkant van de pakwagen bevindt, slaat de motor van de „blazer-brander” aan en voedt de kop van de brander met stookolie, waar de stookolie dan automatisch ontstoken wordt door een elektrische vonk die onder hoogspanning 10.000 volt wordt verwekt. Wanneer in de verwarmingsketel de manometrische drukking van 2,8 kg per cm² wordt bereikt opent zich de automatische afsluitschuif van de stoom zodat deze laatste in de buisleidingen van de trein kan dringen.


Bron: Het Spoor, november 1963