Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Wie verslijt in feite de wegen ?

Frankrijk: Wie verslijt in feite de wegen ?

dinsdag 3 oktober 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Om zich rekenschap te geven van de weerslag van de belasting per as op de slijtage der wegen heeft, zoals bekend, de Vereniging der ambtenaren van de wegendepartementen der Amerikaanse Staten, in samenwerking met het Amerikaanse leger, gedurende twee jaar proefnemingen gedaan die in totaal 27 miljoen dollar (135 miljoen Franse frank) hebben gekost. Deze uitgave was voldoende om de Amerikanen klaar te laten zien en hun de gegevens te verschaffen om volgende basiswet te bepalen. Op een gegeven rijweg, ongeacht zijn dikte en zijn structuur, varieert de slijting te wijten aan de doortocht van een bepaalde as nagenoeg als de vierde macht van dat gewicht. M.a.w., indien de slijting, te wijten aan de doortocht van een as van een toerauto (ongeveer 0,6 ton) als eenheid wordt genomen, dan is de slijting te wijten aan de doortocht van een as van 6 ton 10.000 maal groter en die van een as van 12 ton 160.000 maal groter. Indien dus dezelfde rijweg van de nieuwe staat overgaat in een zekere staat van beschadiging na de doortocht van 1.000 assen van 12 ton, zou datzelfde resultaat slechts bekomen worden na de doortocht van 160 miljoen assen van toerauto’s.

Dit komt erop neer dat, op de nationale weg nr 7, de slijting veroorzaakt door een vrachtwagen, dezelfde is als die welke te wijten is aan 160.000 auto’s. Gezien het zo is dat de vrachtwagens meestal overbelast zijn en de auto’s minder wegen in Frankrijk dan in de U.S.A., mag men, met een oneindig kleine vergissingsmarge, zeggen dat de slijting veroorzaakt door 200.000 auto’s overeenstemt met die welke aan een vrachtwagen is toe te schrijven. Daar men, tussen Paris en Marseille, een vrachtwagen telt tegen vijf auto’s, verslijten de vrachtwagens de rijweg 40.000 maal meer dan de particuliere auto’s. Welnu, de automobilist betaalt per jaar oneindig veel meer vertaksen dan de vrachtvoerder.

De automobilisten weten thans wie de vernieling der wegen moet betalen. Laten wij bovendien niet vergeten dat de wegvervoerders in het afgelopen jaar na de strenge vorstperiode, door hun ongeduldigheid, beschadigingen hebben veroorzaakt die op 400 miljoen Franse frank werd geraamd.


Bron: Het Spoor, januari 1965