Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > België: Het ertsvervoer
België: Het ertsvervoer
zaterdag 8 juni 2024, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
De N.M.B.S. vervoert per dag nagenoeg 44 500 t erts met bestemming naar de metaalfabrieken van Charleroi, Luik, het Centrum en Klabbeek. Dat verkeer stemt overeen met een dagelijks laadgemiddelde van 778 wagons die 36 treinen uitmaken.
Die ertsen komen uit het Westen van Frankrijk via Erquelinnes of Quévy (78 000 t per maand), het bekken van Briey via Lamorteau (426 500 t per maand) en van overzee (635 000 t per maand over Antwerpen en 18 000 t over Gent).
De omloop tijd van de wagons, die 48 uur bedroeg in 1954, werd ingekort tot 24 uur, en er wordt verder geijverd om hem nog meer in te krimpen. Men denkt er bovendien aan de treinladingen (ongeveer 1 500 t) te vergroten tot 1 800 brutoton in enkele tractie bij vertrek uit Antwerpen.
De regelmatigheid van het verkeer komende van Briey, is betrekkelijk gemakkelijk te verwezenlijken, omdat het erts ter plaatse ontgonnen wordt en er slechts één kwaliteit is. Dat is evenwel niet het geval voor de overzeese ertsen met een hoog ijzergehalte. De lading op wagon of de opslag ervan hangt af van de aankomst. Van de andere kant zijn er talrijke kwaliteiten erts (32 in Antwerpen). Ondanks die moeilijkheden, biedt de N.M.B.S., in samenwerking met de ijzer- en staalfabrieken en met de firma STOCATRA, die zorgt voor de overslag en de stockering in de haven van Antwerpen, met succes het hoofd aan de dagelijkse vereisten van het vervoer, en zulks in de gunstigste voorwaarden voor ’s lands economie.
Bron: Het Spoor, september 1967