Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > U.I.C.: Oprichting van een commissie voor Prospectief Onderzoek
U.I.C.: Oprichting van een commissie voor Prospectief Onderzoek
zondag 28 juli 2024, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
De vervoersbehoeften stijgen, de wegen en het luchtruim raken overbelast in de dichtbevolkte streken, de concurrentie onder de verschillende vervoerwijzen wordt al maar scherper, ja zelfs bandeloos. Het „Plan Leber, in Duitsland, het Britse”Witboek", de oprichting van een federaal Ministerie van Vervoer in de Verenigde Staten, om maar enkele voorbeelden te citeren, wijzen er op dat de Regeringsinstanties bereid zijn te reageren tegen een toestand die niet beantwoordt aan het algemeen welzijn en die angstwekkende vormen aanneemt. Het is maar logisch dat de spoorwegen zich in dergelijke omstandigheden ernstig gaan beraden over de rol die hen, op lange termijn, in het stelsel van het Europese vervoer zal ten deel vallen.
Daarom heeft het Beheerscomité van de U.I.C. beslist een Commissie voor Prospectief Onderzoek op te richten. Die Commissie zal eerst en vooral overgaan tot een analyse van de verschillende traditionele sectoren van de spoorwegactiviteit: concurrentiële markten, kwaliteit van de dienst, structuur der tarieven, concentratie van het verkeer op bepaalde lijnen en in bepaalde stations, vereenvoudigde exploitatie van de lijnen die enkel voor het goederenvervoer bestemd zijn, invloed van de snelheid der treinen op het bezetten van de reiswegen en op het gebruik van het materieel, modaliteiten van verzending, problemen in verband met de snelheid, normalisering van het materieel, enz.
De Commissie zal in haar studies rekening houden met de verschillende factoren die de huidige evolutie van het spoorwegvervoer kenmerken. Zo zal de cybernetica eenmaal geroepen zijn om in de spoorwegen van de toekomst een essentiële rol te spelen. Het gebruik van containers, vooral van grote containers, zal meer en meer uitbreiding kennen. De spoorweg biedt bijzondere faciliteiten voor de integratie van de fase „vervoer” in bepaalde en geprogrammeerde produktieprocessen (auto-industrie, chemische industrie, ijzerverwerkende industrie, enz.). De verhoging van de gemiddelde vervoersafstand brengt met zich dat de meeste problemen zich voortaan op Europees niveau stellen. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van de bewezen diensten nog verbeterd worden en moeten de interne organisatie van de spoorweg en zijn betrekkingen met de gebruikers vereenvoudigd worden.
Tot daar de voornaamste aspecten van de studies die de nieuwe Commissie op het oog heeft. Het programma is veelomvattend: het gaat er uiteindelijk om de spoorweg in het Europese bestel van morgen te situeren.
Bron: Het Spoor, april 1968