Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland (B.R.): Nieuwe rail
Duitsland (B.R.): Nieuwe rail
zondag 4 augustus 2024, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
Na de fusie van de acht netten van de vroegere Duitse Staten die de Deutsche Reichsbahn gevormd hebben, werd, in 1922, een type van gestandaardiseerde rail ontworpen, „S 49” genaamd, waarvan het profiel en het gewicht tijdens de daarop volgende 45 jaar praktisch niet gewijzigd werden, en zulks ondanks het aanwenden van een staalsoort met een groter weerstandsvermogen. Die spoorstaaf heeft steeds algehele voldoening geschonken. De toenemende vermoeidheid van de spoorstaven in volle baan, die het gevolg is van grotere belastingen en rijsnelheden, heeft de D.B. verplicht een nieuw railtype te gebruiken, de zogenoemde „S 54”. Bovendien werd een nieuwe spoorstaaf „S 60” ontworpen voor het leggen van sporen in de tunnels; die spoorstaaf, met een gewicht van 60 kg per meter, zal langer meegaan, wat het mogelijk zal maken de periodiciteit van de moeilijke onderhoudswerken in die kunstwerken, te spreiden.
Bron: Het Spoor, mei 1968