Homepagina > Het Spoor > Personeel > Uitvindingen van spoormannen > De “Torlet” - nokstaf

De “Torlet” - nokstaf

woensdag 20 oktober 2010, door Rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

André Torlet

Wij beschikken over te weinig wagens met schuifdaken. Om dit tekort te verhelpen, richtte de Directie van de Handelsdienst, die onverdroten in de weer is om geen klanten te verliezen, zich tot de technische diensten met volgend verzoek : “Ge zoudt ons een grote dienst bewijzen, moest ge voor de open wagens een intrekbare nokstaaf kunnen bouwen om het plaatsen van de dekkleden te vergemakkelijken en het afdekken van de goederen doelmatiger te maken, zonder dat hiertoe een speciale montering nodig is. Het komt er voor ons op aan een lonende trafiek van ongeveer 60.000 ton per jaar terug te winnen...”

De zaak was de moeite waard. Men toog dus aan het werk. Maar de eerste twee uitgedachte systemen gaven geen voldoening : zij wogen te zwaar en waren ongerieflijk. Toen had M. A. Torlet, meester-gast in de werkplaatsen te Voroux, een schitterend idee. Hij vond een middel uit om een nokstaaf in evenwicht Ie houden op een kipwagen die van een dekkleed moet voorzien worden, en wist dit systeem vlug zodanig aan te passen dat het voor alle open wagens geschikt was. De proef gaf een afdoend bewijs van de degelijkheid van het nieuwe systeem, en de geraadpleegde klanten waren allen in hun nopjes.

Vlug werden dan ook een dertigtal wagens met het systeem Torlet uitgerust. Zo beschikt de Handelsdienst, dank zij het vernuft van een onzer werkmakkers, over een middel meer om de klanten te lokken.

M. de Directeur-Generaal heeft aan M. Torlet een beloning toegekend voor het initiatief en de toewijding waarvan hij blijk gegeven heeft.


Bron : Het Spoor, n° 20, april 1958