Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De nieuwe „Mistral”

Frankrijk: De nieuwe „Mistral”

zaterdag 16 november 2024, door Rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De „Mistral”, een sneltrein die sedert 1950 rijdt tussen Parijs en Nice, is door zijn snelheid en comfort een van Europa’s befaamdste treinen geworden. In 1956 werd het oorspronkelijk materieel vervangen door rijtuigen met klimaatregeling, en in 1965 werd de Mistral in het Trans-Europ-Expresnet ingeschakeld.

Sedert 9 februari 1969, is de „Mistral” samengesteld uit nieuwe rijtuigen die veel gelijkenis vertonen met het TEE-materieel van de lijn Parijs, Brussel en Amsterdam; ze vertonen de volgende karakteristieken:

  • buitenwanden van roestvrij staal, met granaatrode band en verguld opschrift „Trans-Europ-Express”;
  • een aan hoge snelheden aangepaste geluids- en warmte-isolatie;
  • brede, vaste dubbele ramen, waartussen jaloezieën met lamellen glijden, die met een drukknop elektrisch bediend worden;
  • automatisch werkende klimaatregeling en fluorescentieverlichting;
  • een omroepinstallatie om gesproken of vooraf opgenomen mededelingen uit te zenden;
  • buitendeuren die, door een druk op de handgreep, automatisch geopend en door afstandsbediening gesloten worden en tijdens de rit geblokkeerd zijn;
  • automatische tussendeuren die opengaan bij het naderen van de reizigers.

Er zijn vijf verschillende rijtuig-typen:

  • rijtuigen met zijgang, met acht afdelingen die elk zes verstelbare zetels hebben – de tussenschotten en de scheidingsdeuren zijn van veiligheidsglas;
  • rijtuigen met middengang en 46 verstelbare zetels, waarin elke reiziger op zijn plaats bediend kan worden;
  • restauratierijtuigen met 39 plaatsen voor de reizigers die in de rijtuigen met zijgang plaats hebben genomen;
  • een „bar- en bibliotheekrijtuig, met een winkel”, een bureau afdeling met secretaresse ten behoeve van de zakenlui, en een „kappers- en manicuresalon”;
  • twee bagagerijtuigen met twee grote afdelingen, waarvan een, van 21 plaatsen, uitgerust is met dezelfde inrichtingen als die van de rijtuigen met middengang, en andere waarin de generator is ondergebracht die de nodige energie levert voor de klimaatregeling van de trein, de verwarming, de koelinstallatie, de keukens, de verlichting, de werking van de deuren, enz.

De „Mistral” heeft normaal 14 rijtuigen, wat ongeveer 700 t vertegenwoordigt.

Sinds 1950 werden de rittijden van de „Mistral” ingekort: tussen Parijs en Lyon (512 km) van 5 u. 56 tot 3 u. 47; tussen Parijs en Marseille (863 km) van 10 u. 03 tot 6 u. 42; tussen Parijs en Nice (1.088 km) van 12 u. 48 tot 9 u. 08.


Bron: Het Spoor, juli 1969