Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Rhaetische Bahn. Reeks Ge 6/6, nrs 701 tot 707

Rhaetische Bahn. Reeks Ge 6/6, nrs 701 tot 707

Phil Dambly.

vrijdag 22 november 2024, door Rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In het Zwitserse Graubunderland bestaat de 400 km lange Rhetische spoorweg (RhB) haast uitsluitend uit bergspoor. De lijn van Chur (Coire) naar St. Moritz heeft hellingen van 35 per duizend en bochten van 100 m straal. Op de lijn van Landquart naar Davos, bereiken sommige hellingen 45 per duizend. Voor het trekken van „zware” treinen op deze lijnen, werden er twee locomotieven Ge 6/6 geleverd in 1958 (nrs 701 „Raetia” en 702 „Curia”). Hun kast is verdeeld in twee gelede delen, rustend op drie draaistellen SLM. De assen zijn voorzien van rollagerpotten en de motoren zijn strak gemonteerd op het frame van de draaistellen. De twee buitenste draaistellen zijn door een zijdelingse koppeling aan elkaar verbonden. Die koppeling zorgt ervoor dat het middelste draaistel enkel van de buitenste draaistellen afhangt in geval van draaiende bewegingen en bevordert uitstekend de geschiktheid tot het doorlopen van bochten waardoor de geleidingskrachten kleiner worden en de slijtage van de wielflessen vermindert. Bij het doorrijden van een bocht, verplaatst het middelste draaistel zich zijdelings ten opzichte van de kast. Elke locomotief is uitgerust met een luchtdrukrem met drukvulling; de locomotief wordt rechtstreeks met samengeperste lucht geremd, de trein daarentegen met drukvulling. Laten wij nog wijzen op de aanwezigheid van een elektrische recuperatierem, een antislipinrichting en verbindingsdeuren aan de uiteinden. Deze mooie machines kunnen op vlak terrein 400 t trekken, op hellingen van 35 per duizend 250 t of 190 t op hellingen van 45 per duizend, met een snelheid van 46 km/u., wat zeer bevredigende prestaties zijn onder dergelijke topografische omstandigheden. Ze zijn uitgerust met een centrale buffer met holle plunjer waardoor de schakels van een onregelmatige schroefkoppeling gestoken kunnen worden. Vijf nieuwe locomotieven van hetzelfde type werden in 1965 geleverd (nrs 703 tot 707). Ze hebben geen verbindingsdeuren en dragen elk een naam van een stad die door de RhB bediend wordt.

702 Curia

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: BoBoBo;
  • spoorbreedte: 1,000 m;
  • bouwers elektrisch gedeelte: Brown Boveri (BBC) en Maschinenfabrik Oerlikon (MFO);
  • mechanisch gedeelte: Société Suisse pour la Construction de Locomotives et de Machines, Winterthur (SLM);
  • spanning: 11.000 V wisselstroom 16 2/3 Hz;
  • uurvermogen 1.766 kW (2.400 pk);
  • max. snelh.: 75 km/u.;
  • gewicht in rijvaardige staat: 65,100 t;
  • belasting per as: 10,850 t;
  • middellijn wielen: 1,070 m;
  • tot. lengte: 14,500 m;
  • breedte kast: 2,650 m;
  • hoogte dak: 3,300 m;
  • hoogte neergel, stroomafnemers: 4,000 m.

Bron: Het Spoor, augustus 1969