Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Het prototype van de aërotrein is voltooid
Frankrijk: Het prototype van de aërotrein is voltooid
donderdag 19 december 2024, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
Op Le Bourget had de voorstelling plaats van het prototype van de aërotrein, de „Orléans 250-80”. Het ziet er uit als de romp van een vliegtuig; het is 26 m lang, 3,20 m breed en biedt 80 zitplaatsen.
Het voertuig wordt voortgedreven door twee „Turmo”-turbomotoren, met een totaal vermogen van 2.200 pk; deze motoren drijven een schroef met omkeerbare spoed, waarvan de middellijn 2,30 m bedraagt.
Zes verticale en zes horizontale luchtkussens, afzonderlijk gevoed door een derde turbomotor die twee ventilators aandrijft, zorgen voor de geleiding en het bestendige evenwicht van de trein. De geleidingsrail, in omgekeerde T-vorm, is samengesteld uit elementen van voorgespannen, gewapend beton van 20 m lengte; hij is 3,40 m breed en 0,90 m hoog.
De „Orléans 250-80” is de versie „gemiddelde afstand” van de gamma voertuigen van dat type. Het is voorzien voor de bedieningen tussen steden die 50 tot 400 km van elkaar verwijderd zijn; de eerste bediening zou Parijs met Orléans verbinden.
Bron: Het Spoor, november 1969
Rixke Rail’s Archives