Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Onze eerste “ijzeren paarden”

Onze eerste “ijzeren paarden”

Phil Dambly.

maandag 29 november 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

België mag er trots op zijn dat de eerste spoorweg van het vasteland op zijn grondgebied ontstond. Op 5 mei 1835 had, inderdaad, de inhuldiging plaats van de lijn Brussel - Mechelen, die het embryo zou worden van het dichtste spoorwegnet ter wereld. In het begin kreeg elke locomotief een naam. Dat geschiedde zo voor de eerste 200 exemplaren. Wij vermelden hier, pro memorie, „De Pijl”, „De Olifant”, „Stephenson”, „De Weerlicht”, „De Belg”, „De Antwerpse”, enz. Drie kenmerkende types uit de evolutie van de locomotief in België gedurende de laatste eeuw, worden op dit blad afgebeeld.

locomotief „De Belg” van 1855

Als wij „De Belg” vergelijken met de huidige mastodonten, dan kunnen wij ons een idee vormen over de vooruitgang die, sedert het ontstaan van de spoorwegen, in de bouw van de locomotieven geboekt werd.

Het was een machine met een vermogen van 41 pk, die ritvaardig 11,750 ton woog, zij was 5,46 m lang, 1,92 m breed, 4,39 m hoog. De doormeter van haar drijfwielen mat 1,59 m, van haar draagwielen 1,06 m. Haar langsketel was bedekt met planken die door koperen banden werden samengehouden.

locomotief type 1 van 1864

Deze reizigerslocomotief, gebouwd door Belpaire, werd gebruikt op de lijnen die geen golvend profiel vertoonden. Het was een machine van gemiddeld vermogen, die op drie assen rustte: een draagas vooraan en twee drijfassen. De draagwielen hadden een doormeter van 1,20 m, de drijfwielen van 2m. Het totale gedicht van de ritvaardige machine bedroeg 37,700 ton. Zij was 9,10 m lang, 2,57 m breed en 4,30 m hoog.

Locomotief type 12 van 1889

Deze locomotief voor expresstreinen werd te Luik gebouwd door Cockerill en St Leonard. Zij werd gebruikt op de lijnen van Vlaanderen en op enkele lijnen uit de omstreken van luik. Het was een machine met vooraan twee draagwielen van 1,40 m doormeter, vier drijfwielen van 2,10 m en achteraan twee draagwielen van 1,40 m doormeter. Zij was 10,79 m lang, 3 m breed en 4,42 m hoog. Ritvaardig woog zij 49,700 ton.


Bron: Het Spoor, januari 1959