Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Loco met gasturbine

Loco met gasturbine

Phil Dambly.

maandag 6 december 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Sedert de laatste oorlog werden, in de Verenigde Staten, Engeland en Zwitserland, enkele prototypen van locomotieven met gasturbine gebouwd. Frankrijk, dat voortwerkt aan het regelen van een machine van 1 000 pk, heeft zojuist een nieuw prototype laten verschijnen als resultaat van de ondervinding opgedaan met het eerste dat in 1953 gebouwd werd.

De 060 GA is een CC-type en omvat twee onafhankelijke motorgroepen die afzonderlijk of gelijktijdig kunnen gebruikt worden, zodat een grote soepelheid van exploitatie kan bereikt worden. Deze motorgroepen bestaan beide uit een gasgenerator met vrije zuigers en een turbine met vertrager. Aan de uitgang van elke vertrager wordt de beweging overgebracht op een mechanisch samenstel dat de omkering van de bewegingsrichting en de snelheidsverandering verzekert. Elk mechanisme drijft daarna drie assen van een zelfde draaistel aan door bemiddeling van drie tandwielbruggen. Deze locomotief zal stookolie (mazoet) kunnen branden die veel minder duur is dan gasolie. Dat is het voordeel van de generator met vrije zuigers.

Een dieselgroep van 70 pk brengt de wisselstroom van 220 volt voort die de hulpinrichtingen voedt: ventilators, enz. Twee koelgroepen zorgen voor de afkoeling van de turbine. In de motorafdeling bevinden zich twee stookolieketels en de flessen met samengeperste lucht voor het aanzetten van de generatoren. Onder de vloer zijn de olieketels en de gasolieketel voor de hulpdiesel geplaatst.

Hier volgen de kenmerken van dit rollend laboratorium:

lengte 21,300 m
Breedte 2,880 m
Hoogte 4,220 m
Vermogen 2 400 pk
Maximumsnelheid 128 km/h.
Dienstgewicht 120 ton

Bron: Het Spoor, juni 1960