Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Japan: Automatische treinbesturing
Japan: Automatische treinbesturing
dinsdag 6 mei 2025, door
De treinen die thans op de nieuwe Tokaïdo- en San Yolijnen rijden, zijn uitgerust met een automatische trein-controle (ATC - Automatic Train Control); de gecodeerde seinen, die met kabels langs het spoor worden overgeseind, worden herhaald in de bestuurderscabine en de remming wordt automatisch in werking gesteld, in drie stadia 210-160 km/h, 160-70 km/h, en 70-30 km /h; de bestuurder treedt enkel op voor de eindremming, van 30 km /h tot de volledige stilstand.
De Japanse Staatsspoorwegen onderzoeken thans de mogelijkheid om over een volledig automatische besturing te beschikken door aan boord van de locomotief een minicomputer bij te plaatsen. Bij het vertrek schuift de bestuurder een ponskaart in het toestel waarop de aanduidingen betreffende de rit van de trein vermeld zijn (verplichte stilstanden, voorziene snelheidsverminderingen, voorgeschreven dienstregeling, enz.). Vanaf dat ogenblik berekent de computer, in werkelijke tijden, de optimale snelheid die het mogelijk maakt op het gestelde uur ter bestemming te komen. Bij vertraging of onvoorziene snelheidsvermindering, berekent hij de nieuwe snelheid die nodig is om de verloren tijd terug te winnen. Het is eveneens de computer die, door middel van een relais-systeem, inwerkt op de rij- en remstanden, en aldus voor een volledig automatische besturing zorgt.
De proefritten hebben opzienbarende resultaten opgeleverd. De uren van aankomst waren stipt (op drie seconden na). Anderzijds werden de stilstanden bij het einde van een rit uitgevoerd met een nauwkeurigheid van vijftien centimeter.
Bron: Het Spoor, november 1972