Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven > Mini-stoom
De reiziger die lijn 161 Brussel - Namen gebruikt, heeft ongetwijfeld op het pleintje van station Etterbeek een romantisch, rood-groen geschilderd en goed onderhouden stoom-locomotiefje opgemerkt. Het is eigendom van de heer Leons, een man die de spoorweg in ’t algemeen en de stoomlocomotief in ’t bijzonder een warm hart toedraagt. Hij zelf trouwens heeft dit locomotiefje opnieuw rijvaardig gemaakt. Op bepaalde zondagen is het in de voormiddag te zien, gehuld in een aureool van witte rookpluimpjes.
Deze locomotief werd, in 1925, gebouwd door de Maffei-werkplaatsen te München.
Voornaamste kenmerken:
- Type 020;
- spoorbreedte: 0,60 m;
- eigen gewicht: 7 ton;
- rijvaardig gewicht: 9,5 ton;
- toelaatbare keteldruk: 10 kg-cm²;
- vermogen: 25 pk;
- middellijn drijfwielen: 57 cm;
- koperen vuurhaard;
- oppervlakte rooster: 49 dm².
Het waterpeilglas is afkomstig van een Pacific „type” 1.
De machine werd in 1925 door Duitsland aan de „Société Belge des Bétons” geleverd als herstelbetaling voor oorlogsschade.
Vanaf 7 juni 1925 werd ze in gebruik genomen op het werkterrein van het Kanaal Brussel - Charleroi. Na verschillende werken voor rekening van de hogergenoemde maatschappij werd ze op een opstelspoor geplaatst bij de Ets Focquet.
Dank zij het begrip van de autoriteiten van de NMBS en van de verantwoordelijke ambtenaren van station Etterbeek, vormt het thans het levend symbool uit een groot tijdperk van het spoor.
Bron: Het Spoor, december 1972
Rixke Rail’s Archives
Mini-stoom 