Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Japan: Magnetische ondersteuning

Japan: Magnetische ondersteuning

dinsdag 10 juni 2025, door Rixke

Met het oog op het aanleggen, in 1980, van een spoorlijn met zeer grote snelheid, wat niet meer volgens de normen van de klassieke spoorweg zou gebeuren, experimenteren de Japanse Staatsspoorwegen verder met voertuigen welke magnetisch ondersteund of opgeheven worden. In het opzoekingscentrum te Kunitachi werd een korte proeflijn van 220 m aangelegd waarop een klein voertuig van aluminium (4 x 2 m) rijdt, uitgerust met een synchrone lineaire motor en een met helium afgekoelde magnetische supergeleider (-270°C) die tegelijkertijd voor de ondersteuning en voor de tractie gebruikt wordt. Tijdens proefritten in juli 1972 werden op dit baantje snelheden van 30 tot 48 km/h bereikt; de hefhoogte varieerde van 69 tot 98 mm.

Gelijktijdig hadden er proefnemingen plaats met een voertuig van 7 m; het weegt 3,5 t, is uitgerust met een lineaire inductiemotor en rijdt op een proefbaan van 480 m. In september 1972 werd een snelheid van 60 km /h bereikt; de zweefhoogte was constant 69 mm.

De JNR zetten hun proeven met beide modellen voort. Voor verdere proefnemingen met de synchrone lineaire motor zal een nieuw proefbaanvak van 7 km gebouwd worden waarop, in 1973, een nieuw proefvoertuig 500 km/h zal kunnen rijden.


Bron: Het Spoor, april 1973