Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > USA: leve de trein

USA: leve de trein

zondag 28 september 2025, door Rixke

De petroleumsituatie in de VS heeft een gunstige weerslag op het reizigersverkeer per trein. De Amtrak nam intussen reeds de volgende maatregelen:

  • eenheidstaks van 2 dollars voor fietsen als reizigersbagage op elke afstand, plus beschuttend karton;
  • toeristentreinen „San Francisco”, „Zephyr” en „Coast Starlight” rijden nu dagelijks in plaats van driemaal per week;
  • nieuwe „North Coast Hiawatha” via de voor twee jaar voor reizigersverkeer gesloten Cascade-tunnelroute;
  • bijkomende treinen in de noord-oost-corridor.

Het tekort aan rijtuigen, reeds duidelijk merkbaar na de stijging van het Intercityverkeer met 11 t.h. in 1972, wordt nu aangevuld met heringerichte legerrijtuigen.


Bron: Het Spoor, maart 1974