Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > USA: leve de trein
USA: leve de trein
zondag 28 september 2025, door
De petroleumsituatie in de VS heeft een gunstige weerslag op het reizigersverkeer per trein. De Amtrak nam intussen reeds de volgende maatregelen:
- eenheidstaks van 2 dollars voor fietsen als reizigersbagage op elke afstand, plus beschuttend karton;
- toeristentreinen „San Francisco”, „Zephyr” en „Coast Starlight” rijden nu dagelijks in plaats van driemaal per week;
- nieuwe „North Coast Hiawatha” via de voor twee jaar voor reizigersverkeer gesloten Cascade-tunnelroute;
- bijkomende treinen in de noord-oost-corridor.
Het tekort aan rijtuigen, reeds duidelijk merkbaar na de stijging van het Intercityverkeer met 11 t.h. in 1972, wordt nu aangevuld met heringerichte legerrijtuigen.
Bron: Het Spoor, maart 1974
Rixke Rail’s Archives