Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Wezet - Maastricht onder draad

Wezet - Maastricht onder draad

maandag 21 februari 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Door de elektrificatie van het internationale baanvak Wezet - Maastricht, kan er sinds 29 september elektrisch gespoord worden op deze Belgisch - Nederlandse aslijn, waardoor de reizigersdienst merkelijk verbeterd wordt.

Tot 28 september 1985 moesten de reizigers die van Nederland naar België reden, en omgekeerd, te Wezet overstappen.

 Een vleugje geschiedenis

Overeenkomstig de wetten van 1845 en 1856 werd een vergunning toegestaan voor de aanleg van een spoorlijn - van Luik tot Maastricht, op de rechteroever van de Maas. Het baanvak dat zich op Nederlands grondgebied situeerde, maakte het voorwerp uit van een internationale conventie. In het lastencohier lag het vertrekpunt in Luik, meer bereid in het Longdozstation (van de private spoorwegmaatschappij “Namen - Luik en Maastricht”) en zou Maastricht fungeren als eindpunt van deze verbinding. Hoewel de lijn enkelsporig aangelegd werd - werken voltooid in oktober 1861 - had men bij de grond- en kunstwerken nog plaats voorzien voor een tweede spoor. De bouw en de exploitatie van de spoorweg werden toevertrouwd aan de “Compagnie du Chemin de fer de Liège à Maastricht et ses extensions”. Op 10 november 1861 werd de lijn ingewijd, zodat de commerciële exploitatie van start kon gaan op 24 november. Kort daarop werd het tweede spoor aangelegd. Het baanvak Luik - Bressoux (met vertakking Froidmont) werd reeds op 3 april 1977 onder draad geplaatst, het baanvak Bressoux - Visé-Haut volgde op 23 mei 1982.

Het baanvak Maastricht - Wezet staat over een lengte van 7,5 km, net zoals de rest van het Belgisch spoorwegnet, onder een spanning van 3 000 V gelijkstroom.

Vanaf 29 september werd Maastricht rechtstreeks verbonden met Luik, Brussel en de Belgische kust.

Daarop volgt er een “sluis” van 10 meter lengte, zonder bovenleiding.

De spanning bedraagt vervolgens van Eysden tot Maastricht, 1 500 V gelijkstroom, zoals elders op het NS-net.

De “sluis” die zich op de geografische grenslijn bevindt, wordt met neergelaten stroomafnemers overschreden.

Naar aanleiding van deze elektrificatie werd ook het station van Wezet gemoderniseerd.

Het station Wezet werd recent gemoderniseerd.

 Nieuwe dienstregeling

Door de nieuwe treindienst kan men zonder overstap, en om het uur, met IC-treinen naar Luik - Brussel en de Belgische kust. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de reizigers die Maastricht als bestemming hebben.

De IC-treinen rijden voortaan tot Maastricht volgens klokvaste dienst :

  • Wezet 04/05
  • Eysden 09
  • Maastricht 16

De IC-treinen van Wezet naar Luik en verder, hebben Maastricht als vertrekpunt en rijden volgens klokvaste dienst:

  • Maastricht 25
  • Eysden 32
  • Wezet 37/38

Bron: Het Spoor, december 1985