Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Deutsche Bundesbahn. Reeks 184 (ex-E 410).

Deutsche Bundesbahn. Reeks 184 (ex-E 410).

Phil Dambly.

maandag 9 mei 2011, door Rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De DB ontving haar eerste locomotief voor vier systemen, de E 410 001, tijdens een plechtigheid die op 25 oktober 1966 werd georganiseerd in de Krupp-fabrieken te Essen. De vijf locomotieven van de reeks E 410 (reeks 184 sedert januari 1968) worden “Europa-Lokomotiven” genoemd. Na een periode van zeer nauwkeurige proefnemingen, tijdens welke ze gestationeerd zijn te Saarbrücken, zullen ze in dienst gesteld worden op de lijnen Saarbriicken - Metz - Epernay - Parijs, Keulen - Emmerich - Brussel - Oostende en Keulen - Luik - Charleroi - Parijs. De gewichtsverhoging, te wijten aan de vier stroomstelsels, werd gecompenseerd door de aanwending van lichte materialen voor het mechanisch gedeelte. Het frame rust op de draaistellen door middel van stalen Flexicoil-veren. De draaistellen, van gelast staal, zijn voorzien van rollagerpotten. Hun ophanging bestaat uit rubberen veren. De elektrische basisuitrusting van de eerste drie locomotieven (184 001 tot 003) is volkomen gelijk aan die van een wisselstroomlocomotief 16 2/3 en 50 Hz. Dank zij die opstelling kon men, na uitschakeling van de gelijkstroomapparatuur vier locomotieven voor twee bifrequenties bouwen die gemakkelijk in locomotieven voor vier systemen (reeks 181, ex-E 310) getransformeerd kunnen worden. De vijf locomotieven, reeks 184, hebben gelijkrichters met thyristors en een elektrische AEG-weerstandsrem met gelijkstroom. Ze dragen vier nieuwe stroomafnemers, met een draagbalk: de twee buitenste stroomafnemers voor gelijkstroom, de twee binnenste voor wisselstroom. Het ontwerp van die locomotieven geschiedde in samenwerking tussen de bouwers en het Centraal Bureau van Aa DB te München.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: BoBo;
  • spoorbreedte: 1,435 m;
  • bouwers elektrisch gedeelte: AEG (184 001 tot 003) en Brown Boveri (184 011 en 012);
  • mechanisch gedeelte: Fried. Krupp Maschinen-fabriken Essen;
  • spanning: 15.000 V wisselstroom 16 2/3 Hz, 25.000 V wisselstroom 50 Hz, 1.500 en 3.000 V gelijkstroom;
  • uurvermogen: 3.200 kW (4.350 pk);
  • max. snelh.: 150 km/u;
  • gewicht in rijvaardige staat: 84 t;
  • belasting per as: 21 t;
  • middellijn wielen: 1,250 m;
  • tot. lengte: 16,950 m;
  • breedte kast: 3,050 m;
  • hoogte dak: 3,612 m;
  • hoogte neergel. stroomafnemers: 4,215 m.

Bron: Het Spoor, juni 1969