Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Deutsche Reichsbahn. Reeksen V 180/V 200.

Deutsche Reichsbahn. Reeksen V 180/V 200.

Phil Dambly.

maandag 16 mei 2011, door Rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De V 180, een diesel-hydraulische locomotief voor gemengde diensten, verscheen in Oost-Duitsland in 1960. Ze is uitgerust met twee motoren van 900 pk en kan in meervoudige eenheden rijden. De twee versies, V 180 met vier assen, voor hoofdlijnen, en V 180² met zes assen, voor lijnen met geringe belasting, zijn identiek, behalve de draaistellen en de reservoirs. Door toepassing van de drukvulling op de motoren, bekwam men de V 200 en V 200². Deze werden voorgesteld op de handelsbeurzen van 1965 en 1966 te Leipzig, voorzien van een nieuwe gestroomlijnde uitbouw van polyester. De V 240 is een snellere en nog krachtigere versie, uitgekomen in 1965. Elke versie is uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der treinen. De oorspronkelijke ophanging van de draaistelen met twen assen is samengesteld uit bladveren van rubber en staal. Er zijn meer dan 150 V 180 en 80 V 200 in dienst.

V 180
V 180²
V 200

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: BB (V 180, V 200) of CC (V 180², V 200², V 240);
  • spoor: 1,435 m;
  • bouwer: VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg;
  • dieselmotoren: VEB Motorenwerk Johannisthal;
  • nominaal vermogen: 1.800 pk (V180, V180²), 2.000 pk (V 200, V 200²), 2.400 pk (V 240);
  • transmissie: VEB Turbinenfabrik Dresden;
  • max. snelheid: 120 km/h (140 voor de V 240);
  • gewicht in rijvaardige staat: 78 t (BB) of 90 t (CC);
  • belasting per as: 19,500 of 15 t;
  • middellijn wielen: 1 m;
  • totale lengte: 19,460 m;
  • breedte frame: 3,020 m;
  • hoogte dak: 4,187 m;
  • tot. hoogte (uitlaten): 4,282 m.
  • VEB - Volks Eigene Betriebe (Onderneming die eigendom is van het Volk).
  • De Reichsbahn gebruikt hetzelfde classificeringsstelsel als de Bundesbahn: V voor Verbrennungsmaschine (verbrandingslocomotief).
V 180
V 180² et V 240
V 200
V 200²

Bron: Het Spoor, october 1967.