Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 2050.
Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 2050.
Phil Dambly.
maandag 30 mei 2011, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
De diesel-elektrische locomotieven van de reeks 2050 worden aangewend voor de reizigersdiensten op de lijn Wenen - Gmünd en in het noorden van Oostenrijk. De eerste tien exemplaren rijden sedert 1959. Hun bouw is een synthese van de Europese en Amerikaanse technieken; inderdaad, ze zijn Duits voor het mechanisch gedeelte, Amerikaans voor de diesel en de transmissie [1], Oostenrijks voor de draaistellen en de verwarmingsketel der treinen (SGP), Zwitsers voor het pneumatische remstelsel (Oerlikon). Hun geringe maximale snelheid is voldoende voor de diensten die ze onderhouden op zeer bochtige lijnen.
VOORNAAMSTE KENMERKEN.
- Symbool: BoBo;
- spoor: 1,435 m;
- bouwers: Henschel en Simmering-Graz-Pauker;
- dieselmotor: General Motors;
- nominaal vermogen: 1.425 pk;
- beschikbaar vermogen: 1.325 pk;
- transmissie: generator en 4 motoren GM;
- max. snelheid: 100 km/h;
- gewicht in rijvaardige staat: 72 t;
- belasting per as: 18 t;
- middellijn der wielen: 1,040 m;
- totale lengte: 17,760 m;
- breedte kast: 3,020 m;
- hoogte dak (afneembaar gedeelte): 3,900 m;
- totale hoogte (hoorns): 4,000 m.
Bron: Het Spoor, november 1966
[1] Zelfde uitrusting als onze typen 212.
Rixke Rail’s Archives