Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Oesterreichische Bundesbahnen. Reeksen 1042 en 1042.5.

Oesterreichische Bundesbahnen. Reeksen 1042 en 1042.5.

Phil Dambly.

maandag 6 juni 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De reeks 1042 van de Oostenrijkse Bondsspoorwegen (ÖBB) bestaat uit I50 eenheden. De reeks 1042.5 zal uit 93 eenheden bestaan. Het gaat hier om elektrische locomotieven voor gemengde dienst, bestemd om op de hoofdlijnen exprestreinen en zware goederentreinen te trekken. Wat hun mechanisch gedeelte betreft, zijn de locomotieven van de reeks 1042.5 identiek met de locomotieven van de reeks 1042. Daarentegen verschillen ze ermee op het stuk van de elektrische uitrusting en zijn ze krachtiger en sneller.

De elektrische uitrusting omvat een transformator die de tractiemotoren rechtstreeks van wisselstroom voorziet. De draaistellen zijn uitgevoerd in gelast staal.

De oranjerode locomotief reeks 1042.5 met eenarmige stroomafnemers

De locomotieven van beide reeksen zijn uitgerust met een automatische Oerlikon-drukluchtrem, anti-slip- en antisteigerinrichtingen en een automatische waakinrichting. Ze hebben bovendien ook nog een elektrische recuperatierem, gecombineerd met een elektrische weerstandsrem. Deze remuitrusting is op zichzelf krachtig genoeg om een trein van 350 ton op hellingen van 25 per duizend staande te houden. De locomotieven die op de lijnen van de DB moeten rijden, zijn bovendien uitgerust met een automatische Indusi-stopinrichting.

Opmerkenswaard is het karakteristieke voorkomen van de Oostenrijkse elektrische locomotieven: ineengedrongen vorm, gelast frame, sneeuwruimer, comfortabele cabines met stuurstand rechts en panoramische voorruit, enz. Uiterlijk zijn de locomotieven van de reeks 1042.5 herkenbaar aan hun eenarmige stroomafnemers. Om veiligheids- en esthetische redenen wordt de donkergroene kleur van de Oostenrijkse locomotieven trapsgewijze vervangen door oranjerood, waardoor ze op verre afstand zichtbaar worden en ook heel wat fraaier zijn.

Locomotief reeks 1042 met klassieke stroomafnemers, donkergroen met aluminium band

Locomotieven van beide reeksen zullen worden gebruikt op de Semmering-lijn (Wenen - Wiener-Neustadt - Graz/Villach) en op de Arlberg-lijn (Salzburg - Innsbruck - Buchs). Ze kunnen 500 t trekken op de hellingen van 25 per duizend van de Semmering. De locomotieven van de reeks 1042.5 trekken voornamelijk expres-treinen op de lijn Wenen - Linz - München, alsmede tussen Salzburg en de Beierse hoofdstad.

VOORNAAMSTE KENMERKEN (tussen twee haakjes, die van de reeks 1042.5):

  • Type: BoBo;
  • spoorbreedte: 1,435 m;
  • bouwers, elektrisch gedeelte: Elin-Union, Siemens-Schuckert, Brown Boveri et Cie (BBC);
  • mechanisch gedeelte: Simmering-Graz-Pauker (SGP);
  • spanning: 15 000 V wisselstroom 16 2/3 Hz;
  • uurvermogen: 3 560 kW, of 4 840 pk (4 000 kW, of 5 440 pk);
  • max. snelh.: 160 km/h (150);
  • gewicht in rijvaardige staat: 83 t (83,500);
  • belasting per as: 20,750. t (20,875);
  • asafstand van een draaistel: 3,400 m;
  • middellijn wielen: 1,250 m;
  • tot. lengte: 16,220 m;
  • breedte kast: 3,020 m;
  • tot. breedte: 3,140 m;
  • hoogte dak: 3,877 m;
  • hoogte daklantaarn: 4,050 m;
  • hoogte neergel. stroomafn.: 4,625 m (4,575).
Reeks 1042 (oude versiering)
Reeks 1042.5

Bron: Het Spoor, september 1973