Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Bulgarski Darzavenei Zeleznitsi. Reeks 06.

Bulgarski Darzavenei Zeleznitsi. Reeks 06.

Phil Dambly.

maandag 20 juni 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Sedert 1966, hebben de Bulgaarse Spoorwegen 150 diesel-elektrische locomotieven van Roemeense makelij ontvangen. Meer dan 350 exemplaren van hetzelfde type hebben reeds hun deugdelijkheid bewezen op de Roemeense en Poolse spoorwegen. Deze locomotieven, gebouwd onder Zwitserse licentie, dragen in Roemenië de kenletters 060-DA (zie “Het Spoor” nr 127) en in Polen ST 43 (ST voor “Spalinowa Towarowe”, wat dieselgoederen betekent). De locomotieven van de BDZ verschillen ervan uiterlijk slechts door hun grotere koplampen en hun heirode beschildering (twee blauwe tinten in Roemenië, twee groene in Polen). Deze krachtvoertuigen kunnen in treinschakeling rijden. De gelaste SLM-draaistellen zijn voorzien van rollagerpotten. De tractiemotoren zijn bij de neus opgehangen. De bestuurderscabines zijn van airconditioning voorzien, en het personeel beschikt over een wasgelegenheid en een W.C., die in de machine-kamer ondergebracht zijn. De remuitrusting omvat een directe rem voor de locomotief alleen, een automatische rem die het gesleepte stel afremt en een toestel om het slippen te voorkomen. De 06’s trekken goederentreinen op de lijnen Sofia - Toulovo, Toulovo - Gorna Orjachovica, Septemvri - Dobrinichté, en de snelle reizigerstreinen op de lijnen Sofia -Tirnovo - Varna, Sofia - Bourgas, Sofia - Vidin en Sofia - Dragoman.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: CoCo;
  • spoorbreedte: 1,435 m;
  • bouwer: Electroputere te Craiova (lic. SIM);
  • dieselmotor: fabrieken van Résita (lic. Sulzer);
  • nominaal vermogen: 2.100 pk;
  • transmissie (generator en 6 motoren): Electroputere (lic. BBC);
  • max. snelh.: 100 km/u.;
  • gewicht in rijvaardige staat: 114 t;
  • belasting per as: 19 t;
  • middellijn wielen: 1,100 m;
  • totale lengte: 17,000 m;
  • breedte kast: 3,000 m;
  • hoogte dak (verstelbaar deel): 4,125 m;
  • totale hoogte (ventilator): 4,272 m.

Bron: Het Spoor, december 1969