Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Ferrocarriles Del Estado de Chile. Type 32.

Ferrocarriles Del Estado de Chile. Type 32.

Phil Dambly.

maandag 27 juni 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De lijn Santiago - Chillan (398 km), geëlektrificeerd van 1957 tot 1962, maakt deel uit van de lijn met breed spoor die de verlenging is van de lijn Valparaiso - Santiago (186 km), geëlektrificeerd sedert 1920. Het tractiematerieel werd geleverd door de “Gruppo Aziende Italiane” (G.A.I.) en bevat o.m. 34 locomotieven type 32, reeks 3201 tot 3234, voor reizigerstreindiensten. Het eerste exemplaar werd in gebruik genomen op 4 april 1962 in het depot Baron te Valparaiso. Tussen de Grote of Stille Oceaan en de Cordilleras de los Andes trotseren deze machines hellingen van 27 per duizend. Ze zijn uitgerust met draaistellen van het type Commonwealth, van gelast staal, die ieder 6 volledig opgehangen motoren omvatten. De indrukwekkende motorkappen aan de uiteinden bergen de luchtcompressoren en de batterijen. Ze zijn voorzien van verbindingsdeuren. Tot de uitrusting behoren de “dodemansinrichting”, de antislip-relais, de recuperatierem en de automatische koppeling.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: Co Co;
  • spoor: 1,676 m;
  • bouwers elektrisch gedeelte: Ercole Marelli en Breda Elettromecchanica;
  • mechanisch gedeelte: Breda Termomecchanica en Fiat-OM;
  • spanning: 3.000 volt gelijkstroom;
  • uurvermogen: 4.560 pk;
  • max. snelheid: 130 km/h;
  • rijvaardig gewicht: 136 t;
  • belasting per as: 22,660 t;
  • middell. wielen: 1,260 m;
  • totale lengte: 21,440 m;
  • breedte kast: 3,050 m;
  • hoogte dak machinistenhuizen: 4,068 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers: 4,380 m.

Bron: Het Spoor, Juni 1967