Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Pennsylvania Railroad. Klasse GG1.

Pennsylvania Railroad. Klasse GG1.

Phil Dambly.

maandag 11 juli 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De 139 locomotieven klasse GG1, bestemd voor de gemengde diensten, werden, tussen 1934 en 1943, in de werkplaatsen van de Pennsylvania Rrd, te Wilmington, gebouwd. Ze zijn genummerd van 4.800 tot 4.938. De kast van die machines rust op twee onafhankelijke chassis van vormgietstaal die ieder drie drijfasten en een draagdraaistel omvatten. De twaalf motoren zijn paarswijze op de assen gegroepeerd. In het geraamte van de kast zijn acht grote zandstrooiers aangebracht. In de middenste cabine bevinden zich de transformator, een stoomketel voor de verwarming van de trein en een toilet. Elke motorkap bevat een ventilator voor de afkoeling der motoren, een waterreservoir voor de verwarmingsketel en reservebatterijen. De GG1 slepen de vermaarde expressen “President”, “Congressional” (New York - Washington) en “Broadway Limited” (New York - Chicago). Die treinen zijn samengesteld uit 15 tot 20 rijtuigen.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: 2 CoCo 2;
  • spoor: 1,435 m.;
  • bouwers elektrisch gedeelte: Westinghouse Electric en General Electric;
  • spanning: 1 1.000 volt wisselstroom 25 perioden;
  • constant vermogen: 4.620 pk.;
  • max. snelheid: 160 km./u.;
  • bedrijfsklaar gewicht: 217 t.;
  • belasting per drijfas: 22 t. 970;
  • belasting per draagas: 1 9 t. 790;
  • middellijn drijfwielen: 1,448 m.;
  • middellijn draagwielen: 0,914 m.;
  • totale lengte: 24,232 m.;
  • breedte kast: 3,258 m.;
  • hoogte motorkappen: 3,990 m.;
  • hoogte dak cabines: 4,275 m.;
  • hoogte afneembaar dak: 4,350 m.;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers: 4,572 m.

Bron: Het Spoor, september 1965