Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
maandag 8 augustus 2011, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
| PAYS | LIGNE | DATE |
|---|---|---|
| Groot-Brittannië | Stockton - Darlington | 27.9.1825 |
| België | Brussel - Mechelen | 5.5.1835 |
| Duitsland | Neuremberg - Fürth | 7.12.1835 |
| Frankrijk | Parijs - Saint-Germain | 24.8.1837 |
| Rusland | Sint-Petersburg - Tsarkoïe - Selo | 30.10.1837 |
| Oostenrijk | Wenen - Floridsdorf | 23.11.1837 |
| Nederland | Amsterdam - Haarlem | 24.9.1839 |
| Italië | Napels - Portici | 3.10.1839 |
| Zwitserland | Saint-Louis - Bazel | 15.6.1844 |
| Denemarken | Altona - Kiel | 1844 |
| Polen | Warschau - Rogow | 1845 |
| Hongarije | Boedapest - Vacz | 1.9.1847 |
| Spanje | Barcelona - Mataro | 28.10.1848 |
| Noorwegen | Oslo - Eidsvollbakken | 1.9.1854 |
| Portugal | Lissabon - Carregado | 28.10.1856 |
| Zweden | Göteborg - Jönköping | 1.12.1856 |
| Finland | Helsinki - Hämeenlinna | 31.1.1862 |
| Bulgarije | Roussé - Varna | 1866 |
| Roemenië | Boekarest - Giurgiu | 19.10.1869 |
| Joegoslavië | Belgrado - Nis | 15.9.1884 |
Bron: Het Spoor, september 1971
Rixke Rail’s Archives