Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
maandag 8 augustus 2011, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
PAYS | LIGNE | DATE |
---|---|---|
Groot-Brittannië | Stockton - Darlington | 27.9.1825 |
België | Brussel - Mechelen | 5.5.1835 |
Duitsland | Neuremberg - Fürth | 7.12.1835 |
Frankrijk | Parijs - Saint-Germain | 24.8.1837 |
Rusland | Sint-Petersburg - Tsarkoïe - Selo | 30.10.1837 |
Oostenrijk | Wenen - Floridsdorf | 23.11.1837 |
Nederland | Amsterdam - Haarlem | 24.9.1839 |
Italië | Napels - Portici | 3.10.1839 |
Zwitserland | Saint-Louis - Bazel | 15.6.1844 |
Denemarken | Altona - Kiel | 1844 |
Polen | Warschau - Rogow | 1845 |
Hongarije | Boedapest - Vacz | 1.9.1847 |
Spanje | Barcelona - Mataro | 28.10.1848 |
Noorwegen | Oslo - Eidsvollbakken | 1.9.1854 |
Portugal | Lissabon - Carregado | 28.10.1856 |
Zweden | Göteborg - Jönköping | 1.12.1856 |
Finland | Helsinki - Hämeenlinna | 31.1.1862 |
Bulgarije | Roussé - Varna | 1866 |
Roemenië | Boekarest - Giurgiu | 19.10.1869 |
Joegoslavië | Belgrado - Nis | 15.9.1884 |
Bron: Het Spoor, september 1971