Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Luxemburgse spoorwegen. Type 1800.

Luxemburgse spoorwegen. Type 1800.

Phil Dambly.

maandag 5 december 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De C.F.L, beschikken over vier lijnlocomotieven van het type 1600, motor General Motors, die door de Belgische industrie in 1955 werden geleverd (type 202 N.M.B.S.). Om nu hun park aan te vullen en de standaardisatie door te voeren, bestelden de C.F.L. twintig loco’s van het N.M.B.S.-type 205. Het gaat hier om CC diesel-elektrische machines, reeks 1800, hexicoildraaistellen, die zich onderscheiden door een derde koplamp, een rooster in plaats van zonneblinden voor de verluchting van de weerstanden van het rheostatische remstelsel. Opmerkenswaardig zijn ook de verwarming van de stuurhutten met radiators die door de ketel gevoed worden, een toestel om de voorruit te wassen en vooral de stuurinrichting rechts.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : C°C°;
  • bouwers : Brugeoise & Nivelles;
  • nominaal vermogen : 1.950 pk;
  • beschikbaar vermogen : 1,800 pk;
  • transmissie : 6 motoren A.C.E.C./S.E.M., licentie GM;
  • max. snelheid : 120 km/h;
  • bedrijfsklaar gewicht : 110 t;
  • belasting per as : 18,330 t;
  • middellijn der wielen : 1,010 m;
  • totale lengte : 19,550 m;
  • breedte kast : 2,900 m;
  • hoogte dak : 4,250 m.

Bron: Het Spoor, juli 1964