Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Treinen > De Oriënt-Express
De Oriënt-Express
zaterdag 21 juni 2008, door
Over de meest fascinerende trein uit de spoorweggeschiedenis is een lijvig en boeiend boek te schrijven.
De Oriënt-Express was wel talloze keren de inspiratiebron van romans en filmen. Denken wij maar eens aan het beroemde en naar de trein genoemde detectiveverhaal van Agatha Christie. Of ook nog „Stambul Train” van Graham Greene, waarvoor eigenlijk de Oostende-Wien Express model stond. In de Nederlandse leterkunde schreef A. Den Doolaard een roman met de beroemde trein als titel.
Een paar treinsamenstellingen uit de beginjaren
Het materieel:
Enkele locomotieven
Het eerste slaaprijtuig heeft als bestemming Stuttgart, het tweede Praag. Toen reed de trein al niet verder dan Wenen en Praag.
Nog een rijtuig
Dit rijtuig werd in 1976 door de CIWL gerestaureerd.
De allereerste uurtabel
| De "echte" Oriënt-Express | |
| Simplon-Oriënt-Express | |
| Arlberg-Express | |
| Militaire Oriënt-express | |
| Oostende-Wien-Express | |
| Berlijn-Istanbvoel | |
| Athenes-Express | |
| Tauern-Oriënt-Express | |
| Balt-Oriënt-Express | |
| Boottraject |
Opgeheven tijdens de oorlog ging de Arlberg-Oriënt-Express in oktober 1945 weer van start. Na 1947 werd Boekarest opnieuw het eindpunt. In 1946 verscheen de Oriënt-Express weer op het spoorwegtoneel, met een slaaprijtuig naar Praag.
| km | stroomsystemen | |
|---|---|---|
| Parijs-Dole | 361 | 1500 V gelijkstroom |
| Dole-Vallorbe | 101 | 25 kV 50 Hz |
| Vallorbe-Domodossola | 234 | 15 kV 16 2/3 Hz |
| Domodossola-Triëste | 549 | 3000 V gelijkstroom |
| Triëste-Zagreb | 297 | 25 kV 50 Hz |
| 25 | autonome tractie | |
| Zagreb-Nis | 660 | 25 kV 50 Hz |
| Uitloper A | ||
| Nis-Skopje | 228 | 25 kV 50 Hz |
| Skopje-Athene | 787 | autonome tractie |
| Uitloper B | ||
| Nis-Sofia | 171 | autonome tractie |
| Sofia-Plovdiv | 173 | 25 kV 50 Hz |
| Plovdiv-Svilengrad | 144 | autonome tractie |
| Svilengrad-Istanboel | 335 | autonome tractie |
In de dienstregeling 1976-1977 duurdde het traject Parijs-Istanboel (3 030 km) met de Direct-Oriënt theoretisch 55 uur 32 min. Voor het traject Istanboel-Parijs had met 58 uur 01 min nodig. De reissnelheid Parijs-Istanboel bedroeg 53,75 km/u. In de omgekeerde richting werd slechts 51,43 km/u gehaald. Parijs-Athene ( 242 km) duurde 58 uur 42 min. Reissnelheid 53,74 km/u. Van Athene naar Parijs deed men er 57 uur 31 min over. Reissnelheid 54,85 km/u.
Rixke Rail’s Archives