Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Treinen > De Oriënt-Express

De Oriënt-Express

zaterdag 21 juni 2008, door Rixke

Over de meest fascinerende trein uit de spoorweggeschiedenis is een lijvig en boeiend boek te schrijven.

De Oriënt-Express was wel talloze keren de inspiratiebron van romans en filmen. Denken wij maar eens aan het beroemde en naar de trein genoemde detectiveverhaal van Agatha Christie. Of ook nog „Stambul Train” van Graham Greene, waarvoor eigenlijk de Oostende-Wien Express model stond. In de Nederlandse leterkunde schreef A. Den Doolaard een roman met de beroemde trein als titel.

De eerste ’echte’ Oriënt-Exopress, d.d. 20-08-1883
Het restauratie-salon rijtuig nr. 151D, gebouwd in 1883, in gebruik bij de eerste Oriënt-Express

 Een paar treinsamenstellingen uit de beginjaren

5 juni 1883: de eerste Oriënt-Express
20 oktober 1883: materieel op draaistellen van exprestrein van het Oosten
Oriënt-Express 1898
Oriënt-Express 1909

 Het materieel:

Het eerste type restauratiewagen, getest door de CIWL op de lijn Berlijn-Bebra in juli 1880, zoals later ook gebruikt in de Oriënt-Express.
De eerste slaapwagens van de Oriënt-Express - reeks 76 tot 91 - gebouwd door Rathgeber te München in 1881-1182. Cabines met twee of vier bedden- Afgebeeld is nummer 77.

 Enkele locomotieven

De locomotief met twee cilinders en simpele expansie van de eerste Oriënt-Express in 1883. Zij werd gebouwd in 1870 te Epernay.
Franse sneltreinlocomotief type 2C, die de Oriënt-Express omstreeks 1900 naar de grens bracht.
In maart 1962 staat hij achter de 231 K 66 van de SNCF, klaar om Paris-Est te verlaten.
Het eerste slaaprijtuig heeft als bestemming Stuttgart, het tweede Praag. Toen reed de trein al niet verder dan Wenen en Praag.

 Nog een rijtuig

3532
Tot slot deze gouache van rijtuig LMX 3532 uit 1929 door Albert Brenet.
Dit rijtuig werd in 1976 door de CIWL gerestaureerd.

 De allereerste uurtabel

De "echte" Oriënt-Express
Simplon-Oriënt-Express
Arlberg-Express
Militaire Oriënt-express
Oostende-Wien-Express
Berlijn-Istanbvoel
Athenes-Express
Tauern-Oriënt-Express
Balt-Oriënt-Express
Boottraject

Opgeheven tijdens de oorlog ging de Arlberg-Oriënt-Express in oktober 1945 weer van start. Na 1947 werd Boekarest opnieuw het eindpunt. In 1946 verscheen de Oriënt-Express weer op het spoorwegtoneel, met een slaaprijtuig naar Praag.

km stroomsystemen
Parijs-Dole 361 1500 V gelijkstroom
Dole-Vallorbe 101 25 kV 50 Hz
Vallorbe-Domodossola 234 15 kV 16 2/3 Hz
Domodossola-Triëste 549 3000 V gelijkstroom
Triëste-Zagreb 297 25 kV 50 Hz
25 autonome tractie
Zagreb-Nis 660 25 kV 50 Hz
Uitloper A
Nis-Skopje 228 25 kV 50 Hz
Skopje-Athene 787 autonome tractie
Uitloper B
Nis-Sofia 171 autonome tractie
Sofia-Plovdiv 173 25 kV 50 Hz
Plovdiv-Svilengrad 144 autonome tractie
Svilengrad-Istanboel 335 autonome tractie

In de dienstregeling 1976-1977 duurdde het traject Parijs-Istanboel (3 030 km) met de Direct-Oriënt theoretisch 55 uur 32 min. Voor het traject Istanboel-Parijs had met 58 uur 01 min nodig. De reissnelheid Parijs-Istanboel bedroeg 53,75 km/u. In de omgekeerde richting werd slechts 51,43 km/u gehaald. Parijs-Athene ( 242 km) duurde 58 uur 42 min. Reissnelheid 53,74 km/u. Van Athene naar Parijs deed men er 57 uur 31 min over. Reissnelheid 54,85 km/u.

De Oriënt-Express (Paris-Est-Boekarest), getrokken door een Oostenrijkse electrische locomotief bouwserie 1042, gekiekt bij het verlaten van München.