Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Griekse staatsspoorwegen. Reeks A 400.

Griekse staatsspoorwegen. Reeks A 400.

Phil Dambly.

maandag 5 maart 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Die diesel-elektrische locomotieven werden ontworpen door de firma Siemens AG te Erlangen, in de Duitse Bondsrepubliek. In 1966 werden vijf eenheden in dienst genomen op de lijnen van Macedonië, vijf andere volgden in 1968. De tien locomotieven, aangewezen voor Thessaloniki, trekken reizigers- en goederentreinen op de lijnen die deze stad met Florina en Indomeni (Joegoslavische grens) verbinden. Ze onderhouden nl. de dienst van de Akropolis-Express. Op het baanvak Thessaloniki - Skidra, van de lijn naar Florina, trekken ze goederentreinen van 1 050 t op hellingen van 14 per duizend, met een snelheid van 30 km/u. Treinen van 400 t worden met dezelfde snelheid getrokken op hellingen van 27 per duizend. Een elektronisch regelingsstelsel van het vermogen biedt de mogelijkheid het totale vermogen van de diesel te benutten in elke dienstomstandigheid. De hulptoestellen worden gevoed door een driefasen-wisselstroomgenerator die een constante spanning levert, ongeacht de draaisnelheid van de diesel, en zulks dank zij een regelingsinrichting met thyristors. Tussen de twee kopcabines, is de kast samengesteld uit drie afneembare afdelingen. Het geheel rust op een stevig gelast frame. De draaistellen, van gelast staal, zijn voorzien van rollagerdraagpotten. De primaire ophanging is gevormd door bladveren; de locomotief rust op de draaistellen door bemiddeling van acht rubber- en metalen veerpakketten. De tractiemotoren, met opgedreven ventilatie, zijn met de neus opgehangen. De locomotieven zijn uitgerust met een Behr-koelaggregaat, een stoomketel voor de verwarming van de treinen en een pneumatische Knorrrem.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: CoCo;
  • spoorbreedte: 1,435 m;
  • bouwer: Am. Jung Lokomotivfabrik;
  • dieselmotor: Maybach - Mercedes-Benz;
  • nominaal vermogen: 2 000 pk (1470 kW);
  • transmissie (generator en 6 motoren): Siemens-Schuckert-Werke;
  • max. snelheid: 120 km/u.;
  • gewicht in rijvaardige staat: 108 t;
  • belasting per as: 18 t;
  • middellijn wielen: 1,016 m;
  • totale lengte: 19,500 m;
  • breedte kast: 3,000 m;
  • hoogte dak (afneembare delen): 4,200 m;
  • hoogte uitlaat: 4,245 m.

Bron: Het Spoor, juli 1970