In dit nummer starten wij met een reeks van vijf afleveringen over de pionierstijd van de spoorwegen in Limburg.
De auteur, journalist van beroep en Limburger van geboorte, heeft een menselijk verhaal willen schrijven waaraan niets menselijks vreemd is en waaruit tevens blijkt hoeveel belang Limburg «toen» al aan de trein hechtte.
In de rand van het verhaal publiceren wij, bij wijze van illustratie, een reeks oude prentkaarten van stations die «toen» natuurlijk nog niet bestonden en nu (…)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
De eerste trein in limburg
22 september 2008, door Rixke -
150 jaar spoor te Brugge en Oostende, 125 jaar spoor te Blankenberge, 120 jaar spoor te Heist
18 juni 2012, door RixkeDe Westerlijn
Het eerste artikel van de wet van 1 mei 1834 inzake het aanleggen van een spoorweg bepaalde dat het net zich in de vier windrichtingen zou uitstrekken met Mechelen als middelpunt.
Eén van deze lijnen, de Westerlinie, zou sporen over Dendermonde, Gent en Brugge naar Oostende.
De aanleg van het net werd met grote ijver aangevat want reeds op 2 januari 1837 was het eerste deel klaar en kon het tracé Mechelen - Dendermonde ingehuldigd worden. Nog datzelfde jaar, op 22 (…) -
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door RixkeDe stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (…) -
Les bâtiments des voyageurs
1er avril 2015, par RixkeDans un premier article sur l’évolution des « bâtiments des voyageurs », nous avons montré comment la transformation progressive de l’exploitation ferroviaire a influencé la conception de ces édifices, selon la tendance de l’architecture contemporaine que les spécialistes appellent « fonctionnelle ».
Cette fois, nous allons examiner l’apport « externe » tel qu’il se révèle, d’une façon ou d’une autre, dans toute œuvre architecturale, ne fût-ce que par la position adoptée vis-à-vis de ce (…) -
Gares d’antan
10 septembre 2008, par Rixke« Je trouve qu’il est dommage qu’on démolisse certaines vieilles gares, comme celle de Boitsfort, pour les remplacer par des chalets d’exposition qui n’ont aucun charme, qui n’ont rien du tout... »
C’est ainsi que s’exprimait le peintre Paul Delvaux au cours d’un entretien accordé en septembre 1975 à la revue « Le Rail », organe des Œuvres sociales de la SNCB.
Ce n’est un secret pour personne, la plupart des stations qui ont été bâties au siècle dernier sont en danger de mort. Les unes (…) -
L’électrification de la ligne Anvers - Louvain
27 novembre 2013, par RixkeLes électrifications de lignes du Réseau « B » se succèdent à cadence accélérée ; en moins de 24 mois, après Braine-le-Comte - Luttre, Boom - Anvers-Central, Gand-St-Pierre - Courtrai et Manage - La Louvière - Mons, la SNCB a inauguré le 14 janvier dernier, en présence du ministre des Communications de l’époque, la traction électrique sur la ligne Anvers - Louvain, c’est-à-dire le tronçon reliant Mortsel à Louvain via Lierre et Aerschot (49 km) puisque le tronçon Anvers-Central - Mortsel, (…)
-
De elektrificatie van het luikse ringspoor
15 november 2010, door Rixkeeen beetje geschiedenis
Het opnieuw in exploitatie brengen van de ringlijn te Luik is niet onopgemerkt voorbijgegaan. De pers heeft de gebeurtenis gemeld en ons tijdschrift wijdde er een bondig artikel aan in zijn nummer van augustus 76.
De gebeurtenis is voor ons echter belangrijk genoeg om er wat uitvoeriger op terug te komen. De provincie Luik, die wel eens het “land met de drie grenzen” wordt genoemd, bekleedt in Europa een bevoorrechte positie, waardoor ze de gelegenheid krijgt in (…) -
De Versailles à Anvers
23 septembre 2015, par RixkeQuinze août 1905. On inaugure la gare centrale d’Anvers. La presse célèbre les mérites de son architecte, le brugeois Delacenserie. On fait grand bruit autour des dimensions grandioses de l’édifice.
Pour la construction, on avait utilisé la pierre calcaire de Basècles, la pierre dure de Moha, le grès rosé d’Ardenne et quelques marbres. L’une des quatre façades du bâtiment, celle qui est tournée vers les quais, comporte tant au rez-de-chaussée qu’à l’étage, douze colonnes engagées d’ordre (…) -
De streek van Luik en het spoor
12 mei 2009, door RixkeIn 1980 wordt in het Luikse het duizendjarige bestaan van het Prinsbisdom gevierd (980-1980). Sinds de Franse Revolutie van 1789 en de daaruit voortvloeiende inlijving van het Belgisch grondgebied bij de Franse republiek, is het Prinsbisdom Luik weliswaar met langer een politieke realiteit, maar toch heeft zijn lange bestaan in het hart van West-Europa en in wat later België zou worden, historische, economische en sociale sporen nagelaten waaraan niet kan worden voorbijgegaan. In feite was (…)
-
Ligne 132 : Charleroi – Mariembourg
29 janvier 2014, par RixkeLorsqu’on consulte une carte du réseau ferroviaire de la Belgique, à l’apogée de son développement, la densité importante de voies ferrées et leur enchevêtrement complexe dans la région de l’Entre-Sambre-et-Meuse attire immédiatement l’attention et suscite des questions. Aujourd’hui, suite à l’inévitable rationalisation du réseau effectuée par la SNCB, il ne subsiste plus que le tronçon de ligne Charleroi - Walcourt - Mariembourg exploité en trafic « voyageurs ». Que s’est-il donc passé ? (…)