«Ken jij de oorsprong van afkortingen als HL, FBN, FHS, FN... waarmee spoormannen hun jargon dagelijks doorspekken?»
Met die vraag overviel me onlangs een van mijn goeie vrienden, een gewezen perssecretaris bij de Directie van de Buurtspoorwegen te Brussel. Omdat ik toen het antwoord schuldig bleef, zond hij me een paar dagen later een even ongewone als originele documentatie die hij uit zijn archieven had opgediept en die me uiterst belangwekkend leek : het ging hier om de allereerste (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
Onze telegrafische afkortingen
16 april 2009, door rixke -
De spoorwegen te antwerpen
1 oktober 2008, door rixkeDe spoorwegen in het algemeen en onze eigen Maatschappij in ’t bijzonder vieren deze dagen een paar merkwaardige jubilea. Nou, als wij zeggen «deze dagen», dan nemen we wel een loopje met de ernst waarmee historische gebeurtenissen dienen te worden benaderd.
Een van die jubilea dateert immers al van 27 september 1975, toen Northumbria de 150e verjaardag herdacht van het eerste openbaar vervoer van reizigers per spoor, terwijl het tweede verband houdt met de oprichting van onze bloedeigen (...) -
De spoorwegen te Antwerpen
19 februari 2021, door rixkeHet lot van oude gloriën
En wat gebeurde er nu met het ouwe, trouwe station van 1853 ? Wel, het wordt een droevig lot beschoren, zij het dan niet in dat Antwerpen waar het meer dan een halve eeuw dienst deed en zelfs triomfen vierde. Neen, het is op vreemde bodem dat het, heldhaftig, of wat had je anders gedacht, ten onder zal gaan. Het wordt inderdaad volledig „overgeplaatst” naar Dendermonde, een operatie die enigszins wordt vergemakkelijkt door zijn constructie die nu „prefab” zou (...) -
De spoorwegen te Antwerpen
11 augustus 2022, door rixkegoed om weten
Wie in de spoorwegliteratuur uit die historische tijden wil gaan snuisteren, moet beslist enige kennis hebben van de toenmalige toestanden.
Zo spreken onze voorgangers van „convoyen” die gesleept worden door „stoomtuigen”. Een station noemen zij een „emplacement”, terwijl de stationschef het „opperhoofd” is. De treinen zijn samengesteld uit: „niet overdekte chars à bancs” (3e kl.), „overdekte chars à bancs” (2e kl.), „diligences” (1e kl.), „berlines” (1e kl.-extra). (...) -
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door rixkeDe stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (...) -
De eerste trein in limburg
22 september 2008, door rixkeIn dit nummer starten wij met een reeks van vijf afleveringen over de pionierstijd van de spoorwegen in Limburg.
De auteur, journalist van beroep en Limburger van geboorte, heeft een menselijk verhaal willen schrijven waaraan niets menselijks vreemd is en waaruit tevens blijkt hoeveel belang Limburg «toen» al aan de trein hechtte.
In de rand van het verhaal publiceren wij, bij wijze van illustratie, een reeks oude prentkaarten van stations die «toen» natuurlijk nog niet bestonden en nu (...) -
La ligne Manage - Mons électrifiée !
2 février 2011, par rixkeL’électrification du tronçon Mons-Manage va entraîner la destruction du bâtiment de la gare d’Obourg. Or sur la façade dudit bâtiment est apposée une plaque commémorative, rappelant que le 23 août 1914, près de cet endroit, le 4e Bataillon du Régiment de Middlesex a engagé la « Bataille de Mons » et qu’un soldat britannique, juché sur le toit de la gare, a sacrifié sa vie pour couvrir la retraite de ses camarades. La gare démolie, on conservera le pan de mur où se trouve scellée la plaque. (...)
-
De Brusselse stations
3 oktober 2008, door rixkeNa de nederlaag van Napoleon te Waterloo in 1815, werd België, overeenkomstig de wil van de geallieerden, met Nederland tot één natie versmolten.
De economische en Financiële toestand van onze gewesten was uiterst zorgwekkend. Daarom besloot Z.M. Koning Willem I in zijn zuidelijke provincies een uitgebreid waterwegennet uit te werken.
Zo begon men in 1816 met het graven van het kanaal van Brussel naar Charleroi. In 1821 stelden Thomas Gray en John Cockerill voor, dit kanaal niet onder (...) -
130 jaar geleden... de eerste trein tussen Lichtervelde en Veurne
4 december 2008, door rixkeVeurne, de kleine mooie stad net achter de kustlijn gelegen, viert feest op 14, 15, 16 en 17 mei omdat de trein er precies 130 jaar rijdt.
Zoiets mag wel gevierd worden, want behalve bij de inhuldiging van de lijn in 1858 en de ingebruikname van het nieuwe station in 1895 werd er te Veurne niet meer gefeest n.a.v. de «yzeren weg».
Een bewogen geschiedenis
Hoewel er reeds in 1845 (staatsblad van 22 mei) een vergunning verleend werd voor het bouwen van een spoorlijn tussen Lichtervelde (...) -
Bruxelles englouti : le quartier de la Putterie
11 décembre 2013, par rixkeCe n’est pas parce que le bureau du « Rail » a déménagé et transporté ses pénates à la Putterie (n°25) que nous avons décidé de demandera notre collaborateur Georges Renoy -connu tant des lecteurs et amateurs de vieux documents que des téléspectateurs - d’y consacrer un article.
C’est que le chemin de fer porte une part de responsabilité dans le remodelage de ce quartier séculaire. Bien sûr, c’était la le prix qu’il fallait payer pour l’instauration de la Jonction Nord-Midi qui fait de (...)