De stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (…)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door Rixke -
150 jaar spoor te Brugge en Oostende, 125 jaar spoor te Blankenberge, 120 jaar spoor te Heist
18 juni 2012, door RixkeDe Westerlijn
Het eerste artikel van de wet van 1 mei 1834 inzake het aanleggen van een spoorweg bepaalde dat het net zich in de vier windrichtingen zou uitstrekken met Mechelen als middelpunt.
Eén van deze lijnen, de Westerlinie, zou sporen over Dendermonde, Gent en Brugge naar Oostende.
De aanleg van het net werd met grote ijver aangevat want reeds op 2 januari 1837 was het eerste deel klaar en kon het tracé Mechelen - Dendermonde ingehuldigd worden. Nog datzelfde jaar, op 22 (…) -
De evolutie van de baan
30 april 2012, door RixkeHet eigenlijke spoor
De spoorstaaf
De spoorweg is ontstaan op de dag dat het mogelijk werd een wiel over een spoorstaaf te laten draaien. De sporen vormen een belangrijk onderdeel van de spoorwegtechniek. Het woord “spoor” kreeg mettertijd een betekenisuitbreiding en duidt nu het geheel van het spoorwegsysteem aan : het spoor, de weg, de lucht, het water... Het spoor in zijn eerste betekenis behoort tot het domein van de Dienst van de Baan. Elke reiziger kent natuurlijk de spoorstaven, (…) -
De eerste trein in limburg
22 september 2008, door RixkeIn dit nummer starten wij met een reeks van vijf afleveringen over de pionierstijd van de spoorwegen in Limburg.
De auteur, journalist van beroep en Limburger van geboorte, heeft een menselijk verhaal willen schrijven waaraan niets menselijks vreemd is en waaruit tevens blijkt hoeveel belang Limburg «toen» al aan de trein hechtte.
In de rand van het verhaal publiceren wij, bij wijze van illustratie, een reeks oude prentkaarten van stations die «toen» natuurlijk nog niet bestonden en nu (…) -
En Gaume ferroviaire
10 septembre 2008, par RixkeAujourd’hui, je vous invite à me suivre dans une randonnée à travers la Gaume, ce coin méridional de Belgique, au climat provençal pour certains... Le Gaumais sait que le mot climat a plusieurs acceptions.
Au début de ce siècle, c’était une véritable expédition que de partir pour cette lointaine et mystérieuse contrée : quittant à 6 h 20 la « gare du Luxembourg » à Bruxelles, l’express de Bâle nous déposait à 9 h 42 à Arlon, où le « Rapide Gaumais » nous attendait calmement pour nous (…) -
De industriële archeologie en het spoor
5 september 2008, door RixkeHet behoud van hei indrukwekkende gebouwencomplex van de Grand Hornu heeft vrij vlug de openbare opinie gevoelig gemaakt voor de problemen van de industriële archeologie, een nieuwe tak van de hedendaagse geschiedenis die tot doel heeft de overblijfselen van de industriële evolutie uit de vorige eeuw te onderzoeken. Sedert enkele jaren kent het onderzoek op dat gebied in de universitaire kringen een merkwaardige wetenschappelijke ontwikkeling die methode en nauwgezetheid vergt.
***end op (…) -
Seininrichting in het station Charleroi
3 maart 2010, door RixkeHerstructurering en modernisering van het nmbs-net in de agglomeratie van Charleroi
In een staalcentrum als dat van Charleroi, gelegen in het hartje van België, zijn plaatselijke industrie en spoorweg sterk op elkaar aangewezen. Dat was al zo in de gloriedagen van de koolmijnen en vandaag is het nog net eender, aangezien een industriële structuur is blijven bestaan die in hoofdzaak om de staalnijverheid draait. Door de ingrijpende wijzigingen in de verschillende industriële en (…) -
Lijn 154, Namen - Dinant - Givet
19 november 2012, door RixkeEen beetje geschiedenis...
Het ontstaan van de lijn Namen - Dinant - Givet is nauw verbonden met dat van de lijnen Namen - Luik en Bergen - Manage met haar uitlopers, waarvoor, in 1845, oorspronkelijk een Engelse maatschappij vergunning kreeg. Bij de voorwaarden van die vergunning was immers bepaald, indien de eerste 10 jaar na het verlenen van de vergunning in de Maasvalei op Frans grondgebied een spoorlijn zou worden aangelegd voor de verbinding van de lijn der Ardennen met de Belgische (…) -
Nos abréviations télégraphiques
11 septembre 2013, par Rixke« Connaissez-vous l’origine des abréviations HL, FBM, FBN, FN... que vous, cheminots, utilisez encore journellement dans vos messages ? »
C’est ainsi que, récemment, un de mes bons amis, ancien secrétaire de presse à la Direction des Vicinaux à Bruxelles, m’interpellait. Devant mon mutisme, il me transmit quelques jours plus tard une documentation aussi insolite qu’originale, extraite de ses archives et qui retint mon intérêt : il s’agissait de la toute première liste des abréviations (…) -
Veranderde tijden, veranderde bouwtechnieken
9 juli 2012, door RixkeIn voorgaande artikels hebben wij enkele typische factoren opgesomd, eigen aan het spoorwegbedrijf, die de functionele opvatting van het stationsgebouw in sterke mate hebben beïnvloed (“Het Spoor” nr 76, december 1962); wij hebben gezien welke gedragslijn de N.M.B.S. had aangenomen ten opzichte van de bijdrage “van buiten uit” van de hedendaagse architectuur (“Het Spoor” nr 85, september 1963) en wij hebben beloofd er enkele beschouwingen over de invloed van de technische evolutie aan toe te (…)