In dit nummer starten wij met een reeks van vijf afleveringen over de pionierstijd van de spoorwegen in Limburg.
De auteur, journalist van beroep en Limburger van geboorte, heeft een menselijk verhaal willen schrijven waaraan niets menselijks vreemd is en waaruit tevens blijkt hoeveel belang Limburg «toen» al aan de trein hechtte.
In de rand van het verhaal publiceren wij, bij wijze van illustratie, een reeks oude prentkaarten van stations die «toen» natuurlijk nog niet bestonden en nu (…)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Abri/Schuilplaats
Abri/Schuilplaats
Articles
-
De eerste trein in limburg
22 september 2008, door Rixke -
Mais où sont les « vapeur » d’antan
28 août 2013, par RixkeVoici déjà plus d’une décennie que nos locomotives à vapeur ont piqué leurs derniers feux. L’ère de la traction vapeur s’est achevée officiellement le 20 décembre 1966, avec le train de voyageurs 8 155 remorqué par la locomotive 29 013 entre Ath et Denderleeuw. Une page importante de notre histoire ferroviaire était tournée.
A tout jamais... Les fumées capricieuses des machines d’antan ont déserté notre décor : elles ne souillent plus la lessive des ménagères. Vêtus d’un bleu de chauffe et (…) -
Spoorwegtoerisme omstreeks de jaren 1900
10 september 2008, door RixkeOns tijdperk maakt er aanspraak op de cultuur van de vrijetijdsbesteding boven de doopvont te houden... Wij beleven een diepgaande ommekeer in de geschiedenis van de feiten en ideeën, een ommekeer die in het rijtje komt te staan naast al die andere welke de geschiedenis heeft kunnen observeren sedert de grote scheiding van de 15e eeuw, die het tijdvak der Middeleeuwen afgesloten en dat van de Renaissance ingeluid heeft.
En één van de vrijetijdsbestedingen waartoe de mens zich hel meest (…) -
Abris pour voyageurs
1er mai 2013, par RixkeDans des articles précédents , en décrivant l’évolution des « bâtiments des voyageurs », nous avons montré que le style d’époque cède graduellement le pas à une esthétique fonctionnelle et aux conceptions architecturales les plus récentes.
Aujourd’hui, nous allons voir comment d’autres branches de la construction relevant de la division « bâtiments » ont également suivi cette évolution : il s’agit des « loges-abris » et des « abris parapluies » protégeant les voyageurs contre les (…) -
On vous propose un peu d’abri
7 août 2013, par Rixke« Un p’tit coin d’parapluie, un p’tit coin d’paravent... » pourrait-on dire en pastichant le poète.
De tout temps, la SNCB s’est préoccupée du confort des voyageurs, tant lors de leur voyage que lors de leur station sur les quais et dans les gares. Tout Belge sait par expérience que notre climat maritime se caractérise avant tout par la fréquence de la pluie et du vent, ainsi que par une tendance à la température frisquette. Chez nous l’imperméable, les bottes et le parapluie ne restent (…) -
Voor wie even wil schuilen
3 september 2008, door RixkeTe allen tijd heeft de NMBS het comfort van haar reizigers behartigd. In dat opzicht heeft ze overigens nooit een onderscheid gemaakt tussen het comfort van de reiziger die al knusjes in zijn rijtuig zit en dat van zijn lotgenoot die zich nog even moet ophouden in haar stations of op haar perrons.
Gelukkig maar zouden we zeggen, want ons zeeklimaat zegent ons vooral met regen en wind, en vaak ook met frisse temperaturen. Heus, regenjassen en paraplu’s hangen in ons land nooit lang in de (…) -
Schuilplaatsen voor reizigers
23 juli 2012, door RixkeIn vorige artikels hebben wij, bij het beschrijven van de evolutie van de stationsgebouwen, aangetoond dat de eigentijdse stijl geleidelijk de plaats ruimt aan een moderne vormgeving en aan de jongste bouwkundige opvattingen.
Thans zullen we nagaan hoe andere takken van het bouwvak, die tot de afdeling “gebouwen” behoren, eveneens die evolutie hebben gevolgd: het gaat hier om “schuilhuisjes” en “perronschuildaken”, die de reizigers tegen het gure weer beschutten.
Schuilhuisjes.
Dit (…) -
Er waren eens «stomers»
10 september 2008, door RixkeHet is nu al tien jaar geleden dat de vuurhaarden van onze laatste stoomlocs werden gedoofd. Het tijdperk van de stoomtractie werd definitief afgesloten op 20 december 1966, toen reizigerstrein 8155, van Aat naar Denderleeuw, voor het laatst getrokken werd door stomer 29013. Hiermee werd een belangrijke bladzijde uit onze spoorweggeschiedenis omgedraaid.
Voor altijd... Hun grillige rookwolkjes zijn voor goed uit ons landschap verdwenen, nooit zullen ze nog de was van de huismoeders (…)