Les locomotives à vapeur ont toujours été des dévoreuses de kilomètres, de charbon et d’eau. Le menu était peu varié mais combien copieux.
Parlons un peu de cette diététique !
Le travail d’une locomotive, c’est bien connu, résulte d’une série de transformations mécaniques dont l’origine est le travail de la vapeur. Tout dépend donc de la faculté de vaporisation de la chaudière et de l’état du mécanisme.
Nous ne nous égarerons pas dans les explications techniques. Il est cependant bon (...)
Accueil > Mots-clés > Locomotives à vapeur/Stoomlocomotieven > Type 7
Type 7
Articles
-
Que d’eau ! que d’eau !
14 novembre 2012, par rixke -
Evolution du tender en Belgique
4 mars 2015, par rixke -
Wat een water, wat een water!
10 september 2008, door rixkeDe stoomlocomotieven zijn steeds kilometer-, kolen- en watervreetsters geweest. Een eentonig menu als je het als «buitenstaander» bekijkt, maar helemaal niet erg voor een machine die meer gesteld is op overvloed. Luister maar.
Het werk van een locomotief, en hiermee verklappen we beslist geen geheim, is het resultaat van een aantal mechanische transformaties die gebaseerd zijn op de werking van de stoom. Alles hangt dus af van het verdampingsvermogen van de stoomketel en van de staat van (...) -
Evolutie van de tender in België
23 januari 2009, door rixke -
Met een ferry van Zeebrugge naar Harwich
9 september 2013, door rixkeDe lucht is overtrokken wanneer de sneltrein uit Brussel om kwart voor negen te Zeebrugge-Centrum stilhoudt. De nieuwe aanlegplaats van de ferry-boats in de buitenhaven is slechts een tiental minuten van het station verwijderd, maar een hevige wind uit de richting van de zee maakt het de wandelaar niet gemakkelijk.
Van ver reeds kan ik de brede schoorsteen van een treinveerboot ontwaren; bij nader toezien blijkt deze de gloednieuwe “Essex Ferry” te zijn, een produkt van de Scheepswerven (...)