Herstructurering en modernisering van het nmbs-net in de agglomeratie van Charleroi
In een staalcentrum als dat van Charleroi, gelegen in het hartje van België, zijn plaatselijke industrie en spoorweg sterk op elkaar aangewezen. Dat was al zo in de gloriedagen van de koolmijnen en vandaag is het nog net eender, aangezien een industriële structuur is blijven bestaan die in hoofdzaak om de staalnijverheid draait. Door de ingrijpende wijzigingen in de verschillende industriële en (…)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Cabine/Seinhuis
Cabine/Seinhuis
Articles
-
Seininrichting in het station Charleroi
3 maart 2010, door Rixke -
’s Gravenbrakel - Luttre onder draad
24 januari 2011, door RixkeDe geëlektrificeerde lijn ’s Gravenbrakel - Luttre - Pont-à-Celles werd op 27 mei ll. in dienst gesteld. Dit baanvak vormde eertijds het eerste gedeelte van de Waalse dwarslijn, vermits het reeds op 28 december 1842 plechtig opengesteld werd voor het verkeer en op 29 juli 1843 verlengd werd tot Namen.
Even terugblikken
De keuze van het tracé - die ons thans zo vanzelfsprekend lijkt - was niet gemakkelijk en ze kwam evenmin tot stand zonder de lokale kibbelpartijtjes. Het was inderdaad zo (…) -
La signalisation ferroviaire en Belgique
12 janvier 2011, par RixkeSuite de l’article précédent. Les premières cabines électriques et la signalisation à deux positions.
Au début du siècle, la signalisation continue de se perfectionner, grâce à la production industrielle d’électricité - celle des courants forts - grâce à la dynamo de Gramme (1872), du transformateur dû au Britannique Gibbs et au Français Lucien Gaulard (1884). Le téléphone, aussi, inventé par Graham Bell en 1876, fait son entrée aux chemins de fer. Mais il se heurte à un préjugé : une (…) -
Het nieuwe seinhuis van brussel-zuid
3 maart 2010, door RixkeHet „Zuid”. In het grootste reizigersstation van het net werd enkele weken geleden de 2e fase ingeluid van de vier die er gepland zijn om een volledig nieuw seinhuis in dienst te stellen. Met zijn moderne uitrusting moet het geleidelijk de functies overnemen die op verscheidene andere seinposten werden of nog worden uitgeoefend en tegelijk betere mogelijkheden bieden om het verkeer te beheren.
Brussel-Zuid
Ligging en installaties
Het station Brussel-Zuid is ongetwijfeld een van de (…) -
La nouvelle cabine de signalisation de Bruxelles-Midi
16 mars 2011, par RixkeLe « Midi ». La plus grande gare du réseau pour le trafic voyageurs vient de vivre, il y a quelques semaines, la seconde des quatre phases de mise en service d’une toute nouvelle cabine de signalisation. Celle-ci est destinée à reprendre progressivement les fonctions qui étaient ou sont encore dévolues à plusieurs autres postes et à offrir en même temps de meilleures possibilités de gestion du trafic grâce aux équipements modernes qui y sont prévus.
Bruxelles Midi
Situation et (…) -
Les errances de la colonne milliaire
26 janvier 2011, par RixkeLe promeneur désœuvré qui, jusqu’il y a quelques mois, flânait par une soirée pluvieuse le long du canal de Louvain à Malines et qui subitement, dans un recoin tranquille, sous le pont du chemin de fer, découvrait, discrète et mélancolique, la colonne milliaire admettra aisément que ce monument, l’embryon de nos fastes ferroviaires immortalisé dans la pierre, méritait un meilleur emplacement, emplacement qu’il semble d’ailleurs n’avoir obtenu qu’après de nombreuses années.
Un passé agité (…) -
La signalisation de la gare de Charleroi
26 février 2014, par RixkeRestructuration et modernisation du réseau SNCB dans l’agglomération de Charleroi
Dans un bassin sidérurgique situé en plein cœur de la Belgique comme c’est le cas pour celui de la région de Charleroi, le rail et l’industrie locale ont leur sort intimement liés. Il en était ainsi au temps prospère des charbonnages, il en est encore ainsi aujourd’hui où subsiste essentiellement un tissu industriel gravitant autour de la sidérurgie. On comprend dès lors aisément que face à la mutation (…) -
Onze seininrichting
3 maart 2010, door RixkeDe geschiedenis van onze seininrichting, die helemaal niet zo spectaculair is als die van de locomotieven, inspireerde tot nog toe weinig historici. Overigens wordt de geschiedschrijving van de Belgische seininrichting nog bemoeilijkt door het feit dat de Belgische Staat, de bouwer van de eerste grote lijnen die van Brussel of Mechelen naar ’s lands grenzen uitzwermden, vanaf 1845 zo’n 2 000 kilometer lijnen in concessie gaf aan particulieren.
Welnu, elke compagnie exploiteerde haar lijnen (…) -
Onze seininrichting
3 maart 2010, door RixkeDe eerste elektrische seinhuizen en de seininrichting met twee standen
In het begin van de eeuw kon de seininrichting zich verder ontwikkelen dank zij de industriële produktie van de gelijkstroom, de dynamo van Gramme (1872) en de transformator van de Engelsman Gibbs en de Fransman Gaulard (1884).
Ook de telefoon, die in 1876 door Graham Bell werd uitgevonden, zou in die ontwikkeling een belangrijke rol spelen, al stuitte zijn intrede aanvankelijk wel op enig vooroordeel : een (…) -
Antwerpen - Leuven onder draad
7 februari 2011, door RixkeDe verbinding Antwerpen - Leuven die, om precies te zijn, via Lier en Aarschot loopt, is niet alleen belangrijk als nieuwe elektrische treinverbinding, een groot gedeelte ervan vormt ook een nieuwe schakel in de groeiende geëlektrificeerde Vlaamse dwarslijn die vanuit Kortrijk over Gent, Antwerpen, Lier, Aarschot en Hasselt naar Tongeren loopt en aan haar uiteinden aansluit met Luik en Rijsel. Uit ons archief
Een belangrijke wet
De wet van 1 mei 1834 voorzag in de aanleg van een (…)