Met onze twintig-eeuwse mentaliteit bekijken we de kaart van onze spoorwegen als de natuurlijkste zaak van de wereld : een net van lijnen - dubbele en enkele - dat gans ons landeke overspant en -waarvan de mazen zo klein zijn dat geen plaats van enig belang er tussen uitglipt. Het ontstaan van dit net is echter niet zo eenvoudig verlopen. Wij hebben het archief van onze spoorwegen doorsnuffeld, in oude boeken gebladerd, contracten en wetteksten gelezen en zijn zo stillekensaan tot het besef (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 002 (07 1956)
002 (07 1956)
Articles
-
Le chemin de fer transporte tout
22 septembre 2010, par Rixke -
Hoe het groeide
22 september 2010, door Rixke -
Nos centrales de mélange soignent le menu des locomotives
28 juin 2010, par RixkeQu’ils chargent aujourd’hui à Ostende ou demain à Stockem, nos chauffeurs de locomotives emplissent toujours leurs tenders du même menu « homogène, agglutinant, propre - dont la teneur en cendres n’atteint pas 10 % - et riche de 22 à 23 % de matières volatiles ». De ce menu-là, il faut 100.000 tonnes environ par mois. Comment les a-t-on rassemblées. ?
Le service des mélangeurs
Nos mines produisent peu de charbon de cette qualité. Heureusement, nos mélangeurs arrangent les choses.
« (…) -
Les débuts de notre réseau
28 juin 2010, par RixkeNos premières locomotives sont minuscules à côté des « Pacific » actuelles... Quelle disproportion aussi entre les premiers rails de 4 m. 57 de long, d’un poids de 90 kg., et les rails actuel de 54 m. et d’un poids de 2.700 kg., dont le déplacement demande l’intervention d’une forte équipe ! Pourtant, ces éléments désuets ont constitué l’origine de l’invention la plus spectaculaire qui révolutionna littéralement le XIXe siècle. Dès leurs débuts, nos chemins de fer ont pris la tête des moyens (…)
-
De betontrein, een werf op wielen
22 september 2010, door RixkeGezeten in het zacht schommelend rijtuig van een voortijlende electrische trein, zien we honderden, duizenden ijzeren palen, met een korte flits voorbij wippen.
Deze palen, die de draden van de electrische leiding schragen, zijn in de grond “geankerd” met een zwaar betonnen massief, waarvan de prijs een tiende bedraagt van de volledige aanlegkosten van een catenaire lijn.
Ten overstaan van deze hoge kosten, heeft de Nationale Maatschappij, welke al meer en meer electrische lijnen (…) -
De spoorweg vervoert alles
22 september 2010, door Rixke -
Notre nouveau timbre
10 août 2011, par RixkeCe nouveau timbre, marquant la septième étape dans l’émission progressive des timbres « chemin de fer » du type « Jonction Nord-Midi », a été mis en service le 2 mai dernier.
Sujet : gare de Bruxelles-Central.
Couleur : bleu violet.
La vente aux collectionneurs et aux marchands des timbres émis par la Société se fait à l’intervention exclusive du Centre Philatélique, 21, Putterie, gare de Bruxelles-Central (téléphone 18.60.S0, poste 1439 - C.C.P. 204.48). -
Een nieuwigheid: Het vervoer „AUTO-NACHTEXPRES”
21 december 2021, door RixkeTijdens de zomer 1956, zal een speciale trein, de „Auto-nachtexpres”, voor het eerst op het vasteland, reizigers met hun wagen vervoeren van Oostende of Brussel naar München en omgekeerd. Deze trein bespaart de automobilisten de zenuwslopende vermoeienis van een bijna 2.000 km. lange heen- en terugreis per auto en verlengt bovendien hun verlof met verscheidene dagen.