Wij beschikken over te weinig wagens met schuifdaken. Om dit tekort te verhelpen, richtte de Directie van de Handelsdienst, die onverdroten in de weer is om geen klanten te verliezen, zich tot de technische diensten met volgend verzoek : “Ge zoudt ons een grote dienst bewijzen, moest ge voor de open wagens een intrekbare nokstaaf kunnen bouwen om het plaatsen van de dekkleden te vergemakkelijken en het afdekken van de goederen doelmatiger te maken, zonder dat hiertoe een speciale montering (…)
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020 (04 1958)
Articles
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De “Torlet” - nokstaf
20 oktober 2010, door Rixke -
De “Buggenhout” - stofzuiger
20 oktober 2010, door RixkeOm de bedienden, die aan de slijpmachines werken, tegen de steeds gevaarlijke uitspattingen van amarilkorrels of gloeiende metalen deeltjes te beschermen, levert de Maatschappij brillen met een versterkt metalen montuur die aan de zijkant voorzien zijn van een scherm uit metaalgaas.
Ondanks de goede raad van het toezichtspersoneel en de veiligheids-afgevaardigden, gebeurt het, ongelukkig genoeg, dat sommige werklieden, uit onachtzaamheid of overhaasting, geen veiligheidsbril dragen tijdens (…) -
Barre faitière « Torlet »
24 août 2011, par RixkeNous n’avons pas assez de wagons à toit coulissant.
Pour remédier à cette carence, la Direction commerciale, toujours soucieuse de ne pas perdre des clients, s’est adressée à nos services techniques : « Vous nous rendriez service, leur a-t-elle dit, en fabriquant, pour le matériel ouvert, une barre faîtière escamotable, qui faciliterait le bâchage et le rendrait tout à fait sûr, sans qu’il soit besoin de montages spéciaux. Il s’agit pour nous de récupérer un trafic rentable d’environ (…) -
Aspirateur « Buggenhout »
31 août 2011, par RixkePour protéger ses agents qui travaillent aux meules contre les projections, toujours dangereuses, de grains d’émeri ou de particules métalliques incandescentes, la Société leur fournit des lunettes à monture métallique renforcée et treillis latéral.
Malheureusement, malgré les recommandations du personnel de maîtrise et des délégués à la sécurité, il arrive que des travailleurs, par insouciance ou précipitation, ne portent pas leurs lunettes de protection, pour meuler ou se contentent de (…) -
De tractie-onderstations
27 oktober 2010, door RixkeOnderstations en bovenleidingen
De karakteristieken van de elektrische energie (3.000 volt, gelijkstroom), die door onze tractiemotoren wordt “opgezogen”, werden gekozen tussen 1930 en 1936 toen ze op het gebied der elektrische tractie nog het “neusje van de zalm” waren. Thans slaan zij nog steeds een goed figuur, ondanks de grote vooruitgang van de elektrotechniek. Onze instellingen behoren tot de lichtste en de meest economische van de spoorwegwereld.
De elektrische energie wordt (…) -
Expo 58 : achter de schermen...
27 oktober 2010, door Rixke -
Avant les trois coups
31 août 2011, par Rixke -
Les sous-stations de traction
31 août 2011, par RixkeQuel est leur rôle ?
En Belgique, les locomotives et les automotrices électriques sont alimentées en courant continu, à la tension nominale de 3.000 V.
Le rôle des sous-stations de traction est de transformer le courant « industriel » alternatif triphasé, provenant des centrales sous des tensions diverses, en courant continu « de traction » 3.000 V ; ce courant est alors transporté et distribué par les « lignes caténaires » aux véhicules électriques circulant le long des voies.
Cette (…)