Zoals u wellicht reeds weet, zijn er thans in de spoorinstellingen van de haven van Antwerpen mobiele seingevers die zich per auto verplaatsen. Dat is een van de aspecten van de geheel nieuwe organisatie die, als gevolg van de uitbreiding van het spoor in het havengebied, uitgewerkt werd voor de bediening van de seinen en de wissels. Het is een nieuw bewijs van de aanpassing van het spoor en de spoormannen aan de eisen van een moderne exploitatie en het zal de lezer ongetwijfeld (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 133 (09 1967)
133 (09 1967)
Articles
-
De mobiele seingevers van Antwerpen-D.S.
5 januari 2015, door rixke -
S.N.C.F. BB 9200.
22 augustus 2011, door rixkeDie machines vormen de kern van het moderne park van de gelijkstroom-sneltreinlocomotieven van de S.N.C.F. en zijn verdeeld over de gewesten “Sud-Ouest” en “Sud-Est”. Ze zijn afgeleid van de befaamde BB 9004 die, samen met de CC 7107, het wereldsnelheidsrecord op het spoor (331 km/h in 1955) op haar naam heeft. Het zijn BB’s 9200 die de “Mistral” (780 t) trekken op de lijn Parijs - Lyon - Marseille. De BB’s 9201 en 9290 werden gebouwd van 1957 tot 1962 en in 1965-66 werden er 40 nieuwe (...)
-
Les signaleurs mobiles d’Anvers B.E.
17 novembre 2010, par rixkeSans doute savez-vous déjà que des signaleurs mobiles se déplacent aujourd’hui en auto dans les installations ferroviaires du port d’Anvers. C’est là un des aspects de l’organisation inédite qui, à la suite de l’expansion du rail dans la zone portuaire, a été mise au point pour la manœuvre des signaux et des aiguilles. Cette nouvelle preuve de l’adaptation du rail et des cheminots mérite bien quelques mots d’explication.
Les wagons de marchandises à destination du port passent d’abord (...) -
Tiende periode, 1920-1939 - Van de Staatsspoorwegen naar de NMBS
6 december 2011, door rixkeIn 1920 kwamen een aantal in 1919 in de U.S.A. bestelde goederentreinlocomotieven op hun beurt de leemten aanvullen die de verwoestingen van de oorlog achtergelaten hadden. Die 2-8-0 “Consolidations” met twee cilinders en oververhitting, welke tot het type 38 behoorden, hadden wielen van 1,52 m. De American Locomotive Company te Schenectady en Baldwin te Philadelphia hadden hiervan 150 exemplaren gebouwd, dit volgens een programma dat door de studiebureaus van de Staat opgemaakt was. Dat (...)
-
S.N.C.F. BB 9200.
17 novembre 2010, par rixkeCes machines constituent l’ossature moderne du parc de locomotives de vitesse du réseau S.N.C.F. à courant continu et sont réparties entre les régions Sud-Ouest et Sud-Est. Elles dérivent de la célèbre BB 9004 qui détient, conjointement avec la CC 7107, le record mondial de vitesse sur rails (331 km/h en 1955). Ce sont des BB 9200 qui remorquent le « Mistral » (780 t) sur la ligne Paris-Lyon-Marseille. Les BB 9201 à 9290 ont été construites de 1957 à 1962 et 40 nouvelles machines ont été (...)
-
Dixième période, 1920-1939 – De l’Etat à la S.N.C.B.
17 novembre 2010, par rixkeDes locomotives à marchandises, commandées aux Etats-Unis en 1919, étaient livrées en 1920, venant elles aussi combler les vides causés par les destructions de la guerre. Formant le type 38, ces 2-8-0 « Consolidation » à deux cylindres et à surchauffe avaient des roues de 1,52 m. Elles avaient été construites à 150 exemplaires par l’American Locomotive Company à Schenectady et par Baldwin à Philadelphie, d’après un programme établi par les bureaux d’études de l’Etat. Ce type (...)
-
Het spoor in de economie van de E.E.G.
5 januari 2015, door rixkeWinst of, op zijn minst genomen, het financieel evenwicht van de ondernemingen die geen staatshulp ontvangen, geldt als regel van het spel in een vrije economie. De vervoersector is echter een ondersteunde sector. Volgens veranderlijke modaliteiten draagt de overheid, althans gedeeltelijk of tijdelijk, het tekort van de Spoorwegen. Zij steunt de Binnenscheepvaart onder meer en voornamelijk met staatsbudgetten die de infrastructuur-lasten schier integraal dekken; ook het Vliegwezen wordt op (...)
-
L’automotrice type 1966
16 janvier 2008, par rixkeL’automotrice type 1966, qui est sortie de construction en juillet 1967, est analogue dans la conception de l’équipement de traction à l’automotrice type 1962 ; toutefois, elle a été pourvue d’un nouveau moteur de traction et d’une nouvelle suspension, et elle peut atteindre la vitesse maximale de 140 km/h. L’expérience acquise en service et l’évolution de la technique ont permis d’apporter certaines modifications à l’appareillage électrique. C’est ainsi que le groupe (...)
-
Het motorrijtuig type 66
16 januari 2008, door rixkeHet motorrijtuig type 1966, dat in juli 1967 van de werkplaatsen kwam, is, qua opvatting van de tractie-uitrusting, gelijkaardig aan het motorrijtuig type 1962 ; het werd evenwel voorzien van een nieuwe tractiemotor en een nieuwe ophanging, en het kan een maximale snelheid van de 140 km/h bereiken. Dank zij de opgedane ondervinding en de evolutie van de techniek konden bepaalde wijzigingen aan de elektrische apparatuur aangebracht worden. Zo werd het motor - compressor - (...)