Sedert haar plechtige ingebruikneming, in 1965, heeft deze vervoerwijze zich in een steeds stijgende populariteit mogen verheugen. Deze lange treinen van wagens met verlaagde vloer, gebouwd voor het vervoer van containers, verbinden thans dagelijks grote centra zoals Londen, Manchester, Liverpool, Glasgow en Aberdeen.
Einde 1967 werden er elf bijkomende eindstations voor freightliners geopend, wat hun totaal op zestien brengt. Er bestaan plannen om nog acht eindstations bij te bouwen en (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 139 (03 1968)

139 (03 1968)
Articles
-
Groot-Brittannië: De „freightliners”
21 juli 2024, door Rixke -
Voor een gezonde vervoerpolitiek
16 juli 2024, door RixkeDe wegvervoerders betalen slechts een gedeelte van de kosten voor investering en onderhoud van de infrastructuur. Het vervoer over de waterweg draagt praktisch geen kosten voor infrastructuur, en de geringe tolgelden volstaan niet, zelfs niet op de kanalen met zeer dicht verkeer, om de helft van de exploitatiekosten te dekken. Het is bijgevolg niet te verwonderen dat de autoriteiten van de Gemeenschappelijke Markt op dit gebied een gelijke behandeling voor de verschillende vervoermiddelen (…)
-
De cybernetica in dienst van de spoorwegen
15 juli 2024, door RixkeHet idee om de cybernetica bij de spoorwegen toe te passen werd aanvankelijk nog al sceptisch onthaald. Wegens hun strenge exploitatievoorschriften zijn de spoorwegen zelf al een symbool van precisie, en deze „cybernetisering” bleek voor velen als het ware omgeven met een waas van onnauwkeurigheid, zowel wat de haar op te leggen taken als de modaliteiten van de te nemen koerswijziging betreft...
Ondanks deze sceptische geluiden, zagen voorstanders de cybernetica als een middel om een (…) -
La cybernétique au service du chemin de fer
25 juillet 2024, par RixkeL’idée d’une application de la cybernétique au chemin de fer, lorsqu’elle fut émise, se heurta à un certain scepticisme. Pour la rigueur de ses règles d’exploitation, le chemin de fer est l’image même de la précision, et cette « cybernétisation » apparaissait à beaucoup comme auréolée d’une certaine imprécision, tant dans les buts à lui assigner que dans les modalités mêmes de la mutation à entreprendre...
Face aux esprits sceptiques, certains promoteurs voyaient au contraire, en la (…) -
Elfde periode, 1940-1946, de tweede wereldoorlog (vervolg)
5 februari 2012, door RixkeHet lijkt ons wel de moeite even te blijven stilstaan bij de 2-10-0 goederentreinlocomotieven, in België gebouwd in 1943-44 voor rekening van de Deutsche Reichsbahn. Op 200 bestelde machines Reihe (reeks) 50 UK, werden er 186 geleverd. Van 1949 tot 1952 werden 140 hiervan uit Duitsland teruggehaald door de zorgen van de Dienst voor Economische Recuperatie en aangewezen voor Schaarbeek, Montzen, Ans, Herbesthal, Welkenraedt, Kinkempois en Ronet.
Twaalf van de te Schaarbeek gestalde machines (…) -
Belgique : Le métro de Bruxelles et la jonction
30 juillet 2024, par RixkeLa construction du métropolitain de Bruxelles a débuté par la mise en chantier de l’axe est-ouest, qui croise, à l’extrémité nord de la gare Centrale, la jonction ferroviaire nord-midi.
A ce point de croisement, le réseau de couloirs souterrains sera complété par des accès commodes à la station du métro prévue à cet endroit.
Il a fallu résoudre un problème de niveau. Le chemin de fer est enterré à profondeur réduite et surmonté par une importante voirie urbaine. Il n’était pas possible (…) -
De berekening van de dienstregelingen der treinen
26 januari 2015, door RixkeRijtijden en minimale rijtijden.
Bij het opstellen van de dienstregelingen der treinen, d.i. het bepalen van de uren van vertrek en aankomst van een trein in de verschillende stations, moet de Directie van de Exploitatie rekening houden met de rijtijden tussen deze stations. Die tijden, welke haar door de Directie M.A. verstrekt worden, hangen niet alleen af van de te doorlopen afstand, maar worden mede bepaald door de toegelaten snelheid, de ontmoete hellingen en de samenstelling van de (…) -
U.I.C.: Tweede internationaal symposium over het gebruik van de cybernetica bij de spoorwegen
20 juli 2024, door RixkeDe tweede conferentie over de cybernetica bij de spoorwegen, georganiseerd door de U.I.C. en de C.N., werd gehouden te Montreal (Canada) van 1 tot 6 oktober 1967.
Meer dan tweehonderd afgevaardigden, uit 21 landen, hebben veertig mededelingen gehoord en besproken in verband met de algemene problemen betreffende de toepassing van de cybernetica bij de spoorwegen, de automatische treindienstregeling, het systeem van informatieverwerking in het goederenvervoer, het beheer en de automatisering (…) -
En toch niet naar Athus (II)
22 juillet 2024, par Rixke– Rijdt de Z 96381 elke dag ? vroeg ik, na een blik op mijn papier, om de ernst van mijn bedoelingen te demonstreren.
– Tot nog toe ja. Vroeger reed er zelfs meer dan één dergelijke trein per dag. Nu nog één. En er is sprake van, dat hij zelfs niet meer elke dag zou rijden.
– Maar vandaag toch nog ?
– Het ziet ernaar uit.
– Anders zou ik me verplicht zien, de algemene directie van zijn vergrijp op de hoogte te stellen.
– De economie is een schone zaak...
– ... en geeft het (…) -
Grande-Bretagne : Les « freightliners »
3 août 2024, par RixkeDepuis l’inauguration, en 1965, du premier service de « freightliners », la popularité de ce mode de transport ne cesse de croître. Aujourd’hui, ces longs trains de wagons surbaissés, construits pour le transport des conteneurs, relient quotidiennement de grands centres tels que Londres, Manchester, Liverpool, Glasgow et Aberdeen.
A la fin de 1967, onze gares terminales supplémentaires pour « freightliners » ont été ouvertes, ce qui porte leur total à seize. Il est projeté de construire (…)