De D.B. heeft twee nieuwe gelede treinen met twee verdiepingen in dienst gesteld voor het vervoer van motorvoertuigen op het Friese eiland Sylt. Aan elk uiteinde van die treinen is er een gewone wagen voor auto’s en, in het midden, zeven voertuigen met gelede koppelingen. Alleen de twee uiterste wagens zijn voorzien van trekhaken en buffers. Het middenste deel omvat tien assen en heeft een totale lengte van I 13,74 m. Het grote voordeel van deze trein is dat zijn onderste en bovenste (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 099 (11 1964)

099 (11 1964)
Articles
-
Duitsland (B.R.): Nieuwe treinen voor het vervoer van auto’s
17 september, door rixke -
Zelflossende tremelwagens met regelbare debiet
25 februari 2009, door rixkeDe Belgische industrie bouwde zeshonderd tremelwagens met lossing door eigen zwaartekracht, volgens plannen die door de Internationale Spoorwegunie werden goedgekeurd. Ze zijn bestemd voor het vervoer van alle soorten stortgoederen (gesorteerde kolen, eierkolen en andere steenkoolbriketten, cokes, steengroeveafval, grind, kalksteen, bijslag, vloeispaath, dolomiet, cementklinkers, zand, slakken, meststoffen, natrium-carbonaat, suiker, enz.).
Een honderdtal zijn voorzien van een (...) -
Groot-Brittannië: Elektrificatie
19 september, door rixkeEen der moeilijkheden van de elektrificatie is de atmosferische verontreiniging, die de isolatoren bedekt met een dun laagje vuil, waardoor ze langs hun oppervlak stroom verliezen, en die de metalen onderdelen aantast. De oppervlakkige ontladingen van stroom worden aanzienlijk verminderd door het aanbrengen van silicon houdend vet op de isolatoren die zich op bevuilende plaatsen bevinden, en door het gebruik – alleen onder spanning – van nieuwe typen van isolatoren, vervaardigd van een (...)
-
Empresa Ferrocarriles del Estado Argentino. Reeks 7050.
27 april 2011, door rixkeDe Belgische industrie heeft aan het net “General Rocca” van de Argentijnse Staatsspoorwegen 50 locomotieven voor breed spoor geleverd. Die diesel-elektrische locomotieven kunnen als tweevoudige eenheid functioneren en grote trajecten zonder stilstand afleggen. Ze zijn voorzien van overgangsdeuren en door middel van intrekbare loopbruggetjes kan men zonder gevaar van de ene locomotief naar de andere overstappen. De buffers die op scharnieren gemonteerd zijn, kunnen weggeborgen worden in (...)
-
Tchécoslovaquie : Modernisation des chemins de fer
29 août, par rixkeCommencée en 1950, la modernisation du réseau ferroviaire tchécoslovaque avance rapidement ; 1.054 kilomètres de lignes étaient électrifiés à la fin de 1963. Selon les plans actuels, 1970 verra la fin de la traction à vapeur. Vers 1980, 75 % du trafic des marchandises seront assurés par des locomotives électriques et 25 % par des locomotives diesel. De nombreuses lignes à voie unique seront mises à double voie.
-
U.R.S.S. : Economie de sable
30 août, par rixkeQue le transport ferroviaire dépense, à l’occasion de la traction des trains, des quantités astronomiques de sable, c’est un fait connu. Les chiffres avancés sont véritablement ahurissants : environ un million et demi de mètres cubes par an ! Quelle somme de travail, quelle somme de moyens faut-il mettre en œuvre pour extraire ce sable, le charger sur wagons, le transporter, le sécher, le tamiser et le transporter de nouveau dans le réservoir à sable des locomotives ! C’est bien simple : (...)
-
France : Les wagons-poste parcourent 33 millions de kilomètres par an
24 août, par rixkeTout le monde reconnaît les wagons-poste grâce à leur couleur brun rouge tranchant sur le vert foncé des voitures de la S.N.C.F. L’administration des P.T.T. est propriétaire des wagons-poste, mais l’entretien de leurs organes de roulement et de leur châssis est assuré par la S.N.C.F. Le coût de cet entretien est inclus forfaitairement dans les redevances de traction. Les bureaux ambulants jouent un rôle essentiel dans l’organisation postale. En 1963, le total des objets de correspondance (...)
-
Frankrijk: De postwagens leggen per jaar 33 miljoen km af
18 september, door rixkeIedereen herkent de postwagens aan hun bruinrode kleur die fel afsteekt tegen het donkergroen van de rijtuigen van de S.N.C.F. Het beheer van P.T.T. is eigenaar van de postwagens, maar het onderhoud van hun rolorganen en van hun freem wordt door de S.N.C.F. gedaan. De kostprijs van dat onderhoud is in de globale som van de tractiegelden begrepen. De rijdende kantoren spelen een belangrijke rol in de organisatie van het postwezen. In 1963 beliep het totaal van de door deze dienst behandelde (...)
-
Allemagne (R.F.) : Nouveaux trains pour automobiles
22 août, par rixkeLa D.B. a mis en service deux nouveaux trains articulés, à deux étages, pour transporter des véhicules à moteur sur l’île de Sylt. Ces trains ont, à chaque extrémité, un wagon ordinaire pour automobiles et, au milieu, sept véhicules à attelages articulés. Seuls les deux wagons extrêmes possèdent des crochets de traction et des tampons. L’unité médiane comporte dix essieux et a une longueur totale de 113 m 74. Ce train offre le gros avantage d’avoir des plans de chargement supérieur et (...)
-
Wagons-trémies auto-déchargeurs à débit réglable
1er octobre 2014, par rixkeSix cents wagons-trémies à déchargement par gravité sont construits par l’industrie belge, suivant des plans admis par l’Union internationale des Chemins de fer. Ils sont destinés au transport de matériaux en vrac de toute nature (charbons calibrés, boulets et autres agglomérés de houille, cokes, déchets de carrière, graviers, pierres calcaires, castines, dolomies, clinkers de ciment, sables, laitiers, engrais, soudes, sucres, etc.).
Une centaine sont équipés d’un toit amovible, qui (...)