De BB 67036, de eerste diesel-elektrische locomotief met groot vermogen, uitgerust met een driefazige gelijkstroom-transmissie, beantwoordt aan twee hoofddoeleinden: Een transmissie beproeven die een wisselstroomgenerator en een gelijkrichtingsblok gebruikt ter vervanging van de klassieke hoofdgenerator met gelijkstroom; Een locomotief van de reeks 67000 in staat stellen de reizigerstrein die ze sleept elektrisch te verwarmen zonder dat er een verwarmingsketelwagen nodig is. Sedert het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 107 (07/1965)
107 (07/1965)
Articles
-
Frankrijk
24 november 2023, door rixke -
Ongewone spoorwegen
23 januari 2009, door rixkeTalrijk zijn de uitvinders die zich beijverd hebben om spoorbaan en rollend materieel in een andere dan de gebruikelijke vorm te gieten.
In de U.S.A. gebruikte men, van 1829 tot 1830, de voortstuwing met zeilen tussen Charleston en Hamburg, op de South Carolina Railroad. Een zeilwagen vervoerde vijftien passagiers en kon een snelheid van 24 km./u. bereiken.
Een ander vreemdsoortig systeem werd in Frankrijk gemonteerd door Larmenjat, in 1868, tussen Montfermeil en Le Raincy. Een enkele, (...) -
U.S.A.: De toekomst van het spoor
26 november 2023, door rixke350.000 km. lijnen, 1.800.000 wagens, 30.000 locomotieven, 720.000 spoormannen, ziedaar een enorm werktuig waarvan de activiteit geenszins met vermindering bedreigd wordt. Ofschoon men, voor 1975, het aantal auto’s op 100 miljoen raamt, wijst alles op een nieuwe toeneming van de reizen per spoor in de U.S.A. Men denkt, bovendien, dat het goederenverkeer tegen 1975 met een derde zal toenemen en in 1988 zal verdubbeld zijn.
Dank zij die expansie mogen de Amerikaanse spoormannen de toekomst (...) -
IVA München 1965: Verkeer en communicatiewezen
29 november 2023, door rixkeOorsprong en doel van die manifestatie
Op 25 juni had in de Beierse hoofdstad de plechtige opening plaats van de Internationale Tentoonstelling van het Verkeer en van het Communicatiewezen (Internationale Verkehrausstellung, bij verkorting I.V.A.). Ze zal tot 3 oktober a.s. toegankelijk blijven.
Reeds in 1925 en 1953 werden te München Duitse nationale tentoonstellingen gehouden, gewijd aan hetzelfde thema, die een groot succes kenden.
De spectaculaire ontwikkeling in de loop der (...) -
Chemins de fer étranges
20 avril 2011, par rixkeBeaucoup d’inventeurs ont cherché à s’écarter des formes habituelles en ce qui concerne aussi bien la voie que le matériel roulant.
Aux Etats-Unis, de 1829 à 1830, on utilisa la propulsion à voiles entre Charleston et Hamburg, sur le South Carolina Railroad. Un wagon à voiles portait quinze passagers et pouvait atteindre 24 km/h.
Un autre système étrange fut établi par Larmenjat en 1868 entre Montfermeil et Le Raincy, en France. Un seul rail central portait la roue-guide de la (...) -
Grand-Duché de Luxembourg : Nouveau matériel roulant
3 novembre 2023, par rixkeAu cours de l’année 1965, les Chemins de fer luxembourgeois mettront en service un premier lot de 25 voitures de deuxième classe pour le trafic interne. Deux de celles-ci, longues de 26 m 40 et offrant chacune 96 places « assis », viennent d’être livrées et présentées au public. La livraison de la première série de véhicules sera suivie d’une nouvelle commande au moins égale à la première.
-
Noorwegen: Na de elektrificatie van de lijn naar Bergen
28 november 2023, door rixkeVoor de elektrificatie van de heuvelachtige lijn Oslo - Bergen, werd het 100 km. lange baanvak Geilo - Mjölfjell beschouwd als „gevaarlijke bergspoorlijn” en een ander stuk van 87 km., als „zeer gevaarlijk”. Er diende een zwaarder stelsel van bovenleidingen te worden voorzien, bronzen in plaats van koperen draagdraden; op de „zeer gevaarlijke” sectie moest de normale afstand van 60 m. tussen de pijlers op 40 m. worden teruggebracht. Deze pijlers zijn van beton en op de plaatsen die door (...)
-
Norvège : Après l’électrification de la ligne de Bergen
4 novembre 2023, par rixkeEn mettant sous caténaire la ligne accidentée Oslo-Bergen, on a considéré la section de 100 km Geilo-Mjölfjell comme « ligne de montagne exposée » et l’un de ses tronçons, de 87 km, comme « très exposé ». Il a fallu prévoir un système de caténaire plus lourd, des fils de support en bronze au lieu de cuivre et, sur la section « très exposée », réduire la distance entre les pylônes de 60 m (distance normale) à 40 m. Ceux-ci sont en béton et, dans les endroits touchés par les avalanches, en (...)
-
Duitsland (B.R.): De D.B. en de DER
22 november 2023, door rixkeNaast haar loketten beschikt de D.B. over een belangrijke verkoopsorganisatie, het „Deutsches Reisebüro” (DER, Duits Reisbureau), dat ongeveer 500 medewerkers telt. Het DER biedt de cliënteel een volledige dienst: verkoop van biljetten, verzekeringscontracten, reserveren van hotelkamers, reischèques, aflevering van reisvisums, enz. Het is het grootste Duitse reisbureau voor individuele verplaatsingen.
-
Allemagne (R.F.) : La D.B. et le DER
31 octobre 2023, par rixkeOutre ses guichets, la D.B. dispose d’une importante organisation de vente, le « Deutsches Reisebüro » (DER, agence allemande de voyages), qui occupe quelque 500 collaborateurs. Le DER offre un service complet à la clientèle : vente de billets, contrats d’assurances, réservation de chambres d’hôtel, chèques de voyage, fourniture de visas, etc. C’est la plus grande entreprise allemande de voyages pour les déplacements individuels.