Sedert het invoeren van de auto-slaaptreinen worden de auto’s vervoerd op dubbeldekwagens die eveneens dienen voor het vervoer van nieuwe auto’s met de normale goederentreinen. De steeds stijgende belangstelling voor het reizen per auto-slaaptrein heeft de Franse Spoorwegen doen besluiten speciaal voor dit vervoer ontworpen wagons te gaan bouwen. Het prototype van dit nieuwe materieel is een voertuig op draaistellen dat 160 km/h kan lopen. Het kan in alle reizigerstreinen worden (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 137 (01 1968)

137 (01 1968)
Articles
-
Hiver
20 juillet 2024, par Rixke -
Frankrijk: Nieuwe dubbeldekwagen voor vervoer van auto’s
10 juli 2024, door Rixke -
U.S.A.: Kolen die 1.770 km afleggen...
12 juli 2024, door RixkeDat een siderurgisch geheel, bestaande uit hoogovens en walserijen, bevoorraad wordt in kolen door een mijn die ongeveer 1.800 km daar vandaan ligt, kan voor een Europeaan nog al bevreemdend klinken. Zou het in hem opkomen gietijzer, en vervolgens staal te vervaardigen in een fabriek te Parijs, en zulks met behulp van kolen die per spoor, rechtstreeks en op het gestelde uur, uit Warschau aangevoerd worden? Die technische krachttoer wordt verwezenlijkt in de Verenigde Staten waar, sedert (…)
-
De spoorweg, het toerisme en de affiche
15 juni 2011, door RixkeIndien de publiciteit zo oud is als de wereld f zelf, dan is de affiche, als reclamemiddel, in zekere mate een tijdgenote van de spoorweg. In haar modern uitzicht is ze nauwelijks vóór hem ontstaan, maar haar werkelijke invloed heeft ze pas in de glorietijd van de trein gekregen. Rambuteau schiep zijn eerste advertentiekolommen in Parijs, in 1842, toen heel Europa met dolle ijver aan zijn spoorwegen werkte. Minder dan een halve eeuw later, kende de affiche een hoge bloei en vierde de (…)
-
Een nieuwigheid: De mechanografische bevrachting van de zendingen per wagenlading in binnenverkeer
19 januari 2015, door RixkeVanaf 1.1.68 zal de N.M.B.S. in haar tarieven twee principewijzigingen invoeren. Het stelsel van de bevrachting per zending zal worden behouden met dien verstande dat alle wagons van een zelfde zending dezelfde goederen vervoeren. De berekening van de vrachtprijs zal dan worden opgemaakt volgens de regel van het gemiddeld gewicht.
In tal van artikels gewijd aan bijzondere aspecten van spoorwegactiviteiten, werd onze lezers reeds aangetoond dat hoe langer hoe meer problemen door de (…) -
Une nouveauté : la taxation mécanographique des envois par wagons complets en service intérieur
21 juillet 2024, par RixkeA partir du 1-1-1968, la S.N.C.B. adopte le système de TAXATION PAR ENVOI, étant entendu que les différents wagons constituant un envoi devront comporter une même marchandise. Et, en vertu de la nouvelle REGLE DU POIDS MOYEN, c’est le poids moyen des chargements des différents wagons constituant l’envoi qui détermine la condition du tonnage applicable.
Comme nos lecteurs ont déjà pu s’en rendre compte dans plusieurs articles consacrés à des aspects particuliers des activités du chemin de (…) -
Winter
13 juli 2024, door Rixke -
Ferrovie Dello Stato. Groepen E. 645/E. 646.
8 juni 2011, door RixkeDie twee versies van hetzelfde locomotieftype, in dienst gesteld van 1958 tot 1965, verschillen slechts door de overbrengverhouding. De E. 645, aangewezen voor de goederentreindienst, dragen de gebruikelijke “livrei” van de Italiaanse locomotieven “Isabelle” (lichtbruin) en bruin; de E. 646, die de zware treinen van de reizigersdienst trekken, zijn parelgrijs en groen geschilderd. Zoals de minder krachtige locomotieven van de groep E. 636, waarvan ze afgeleid zijn, zijn ze samengesteld uit (…)
-
U.I.C.: Automatische koppeling
11 juli 2024, door RixkeOp 26 september 1967 werd te Parijs, op het hoofdkantoor van de U.I.C., een akkoord ondertekend door de hh. Erik Upmark en Louis Armand, respectievelijk voorzitter en secretaris-generaal van de U.I.C. enerzijds, en de h. Dr. Winkler, gevolmachtigd vertegenwoordiger van de O.S.J.D., anderzijds. Met het oog op de invoering van de automatische koppeling op al de Europese netten, effent dat zeer belangrijk akkoord de weg naar een nauwe technische samenwerking tussen de twee organisaties.
Er (…) -
France : Nouveau véhicule « porte-autos »
14 juillet 2024, par RixkeDepuis la création du service des trains autos-couchettes (T.A.A.), les automobiles sont placées sur des wagons qui servent aussi à transporter, par trains de messageries, les autos sortant d’usine. Devant le succès sans cesse croissant des T.A.A., la S.N.C.F. a prévu la construction de véhicules spécialement conçus pour ce genre de trafic. Le prototype du nouveau matériel est un véhicule à bogies, apte à circuler à 160 km/h. Il peut être incorporé dans tous les trains de voyageurs. Sa (…)