Van 1929 tot 1934 maakte België een economische crisis door tijdens welke geen enkel nieuw type voor de N.M.B.S. gebouwd werd. Ondertussen had de N.M.B.S., in 1930, de Maatschappij Gent-Terneuzen overgenomen.
Die Maatschappij, welke deel uitmaakte van de “Société Générale d’Exploitation” en waarvan het depot te Zelzate gevestigd was, bezat destijds locomotieven van uiteenlopende herkomst.
In 1907 had de Staat de n° 4 en 5, ex-n° 30 en 41, van het type “Tubize à voyageurs” van de (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 134 (10 1967)
134 (10 1967)
Articles
-
Tiende periode, 1920-1939 - Van de Staatsspoorwegen naar de NMBS (vervolg)
21 februari 2012, door rixke -
Dixième période, 1920-1939. - De l’Etat à la S.N.C.B. (suite)
13 juillet 2011, par rixkeDe 1929 à 1934, la Belgique traversa une période de crise économique pendant laquelle on ne construisit aucun type nouveau pour la S.N.C.B. Entre-temps, en 1930, celle-ci avait repris le chemin de fer de Gand à Terneuzen.
Cette compagnie, qui fit partie de la Société Générale d’Exploitation et dont le dépôt était situé à Zelzate, possédait jadis des locomotives de provenance diverse.
Du type « Tubize à voyageurs », les locos n° 4 et 5, ex-n° 30 et 41 de la Flandre Occidentale, avaient (…) -
U.S.A.: Om de 15 seconden een wagon op de weegbrug!
22 juni, door rixkeVoor de bevoorrading van de elektrische krachtcentrale van Bull Run - Edgemoor (Tennessee) worden er jaarlijks meer dan twee miljoen ton kolen verbruikt, 316 t per uur tijdens de piekuren. Die kolen komen uit Hazard, in Kentucky. en het is het net „Louisville and Nashville” dat tussen de twee centra, die 970 km van elkaar verwijderd zijn, de bestendige bediening van twee om beurten rijdende cargo-treinen onderhoudt. Elke trein is samengesteld uit 72 stortwagons die 90 t kolen kunnen (…)
-
Groot-Brittannië: Om het doorslaan van de wielen te beletten
19 juni, door rixkeZullen de B.R. weldra stralen plasma aanwenden om te beletten dat de wielen van de locomotieven doorslaan? Proefnemingen hebben aangetoond dat het op de rails gespoten plasma – een met elektrische ionen behandeld gas – de sterk aanklevende laagjes olie, waarop de wielen zeer gemakkelijk doorslaan, doet verdwijnen. Het nieuwe systeem, dat met succes in het laboratorium beproefd werd, omvat twee krachtig werkende spuitbuizen, gevuld met plasma onder geringe druk, die, in normale dienst, op de (…)
-
Groot-Brittannië: Vervoer van auto’s
20 juni, door rixkeEen autofabriek uit Dagenham verstuurt elk jaar 200.000 auto’s per spoor, d.i. 50 treinen per week. Elke week komen 500 auto’s in de haven van Southampton aan vanwaar ze naar het Vasteland uitgevoerd worden.
De autofabrieken van Luton (Bedfordshire) bouwen auto’s waarvan het koetswerk, dat afkomstig is van de fabriek van Ellesmere Port (Cheshire), per trein vervoerd wordt tussen beide steden (260 km). De trein die ze vervoert is samengesteld uit elf wagons van 17 m lengte die ieder plaats (…) -
Japon : De plus en plus d’automotrices
20 juin, par rixkeLe parc d’automotrices électriques, qui, en 1945, atteignait 1950 unités, en comptait 2.969 en 1.055 ; en avril 1967, il dépassait 10.000 véhicules, se chiffrant très exactement à 10.018 : 8.486 pour courant continu, 612 pour courant alternatif 50 Hz et 60 Hz, et 920 bicourant. Et les Japonais vont continuer d’augmenter le volume de leur parc, qui, en 1971, doit atteindre 16.200 automotrices !
-
Japan: Steeds meer motorrijtuigen
21 juni, door rixkeHet park van de elektrische motorrijtuigen dat, in 1945, 1950 eenheden bereikte, telde er 2.969 in 1955; in april 1957 bedroeg dat cijfer meer dan 10.000 voertuigen, om precies te zijn 10.018: 8.486 voor gelijkstroom, 612 voor wisselstroom 50 Hz en 60 Hz, en 920 voor twee systemen. De Japanners zijn van plan hun park nog verder uit te breiden om in 1971 tot 16.200 motorrijtuigen te komen!
-
Toekomstproblemen van de tractie
17 juni, door rixkeOnderhavig artikel is een vervolg op het artikel dat in de maand augustus onder de titel „Modernisering van de tractie” verschenen is; het wil uw aandacht vestigen op de vooruitzichten betreffende de evolutie van de spoorwegtractie in de komende decennia.
Daar de lengte van deze uiteenzetting gelukkig beperkt is, zouden wij de lezer er attent willen op maken dat het geenszins in onze bedoeling ligt het onderwerp van alle kanten te bekijken (een voorzorgsmaatregel die ons, gezien de (…) -
U.R.S.S. : Brève histoire de l’infrastructure ferroviaire
22 juin, par rixkeLa première ligne fut inaugurée en 1837. Elle reliait Saint-Pétersbourg à Tsarskoe Selo, résidence d’été des tsars. La construction du réseau connut un rythme assez lent jusqu’en 1892, époque où il comptait environ 30.000 km de voies. C’est au cours des vingt dernières années de l’ancien régime qu’apparurent de nombreuses lignes assurant la liaison entre les centres urbains et industriels importants ; furent aussi construites, à cette époque, la plus grande partie du Transsibérien, les (…)
-
Grande-Bretagne : Centenaire de la fumée
16 juin, par rixkeIl n’a pas toujours été permis de fumer dans les convois anglais. Le vicomte Ranelagh se fit traduire en justice parce qu’il allumait sa pipe chaque fois qu’il prenait le train. Son procès eut une telle publicité qu’un projet de loi fut déposé pour abolir l’interdiction. Après une âpre bataille, les partisans des fumeurs l’emportèrent, mais de justesse... C’était en 1867.