Voor wie niet vertrouwd is met de techniek van de bruggenbouw, is er, ongetwijfeld, niets bijzonders aan het kunstwerk dat te Chercq wederopgebouwd werd over de Schelde: hij ziet er niets anders in dan een dikke betonnen balk. Maar indien hij er binnenin een blik kon werpen, dan zou hij zien dat deze betonmassa, in feite, een dubbele bak is, waardoor méér dan duizend stalen draden lopen. Het gaat hier, inderdaad, om een brug in voorgespannen beton.
Wat is nu eigenlijk voorgespannen (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 042 (02 1960)
042 (02 1960)
Articles
-
De brug over de Schelde te Chercq
10 februari 2014, door rixke -
Les rames TRANS-EUROP-EXPRESS (I)
17 janvier 2011, par rixkeLes rames françaises
Les trains automoteurs TEE français dérivent de l’élément RGP (rame grand parcours) modifié pour satisfaire aux conditions TEE. On y trouve vestiaires, soutes à bagages, local réservé à la douane. Les repas sont servis à la place du voyageur ; il n’y a donc pas de salle à manger spécialisée. La climatisation est réalisée par air pulsé.
Ces rames se composent d’une motrice et d’une remorque, auxquelles on peut ajouter une seconde motrice, le cas échéant. Le moteur, (...) -
Protégeons nos yeux
28 octobre 2015, par rixke -
Une dynastie de cheminots (II)
4 novembre 2015, par rixkeLes premiers cheminots (suite)
Après avoir subi quelques petits amendements, le projet de loi de Charles Rogier est voté par la Chambre, entériné par le Sénat et sanctionné le 1er mai 1834 par Léopold Ier. L’article fondamental stipule : « Ilsera établi, dans le royaume, un système de chemins de fer ayant pour point central Malines et se dirigeant : à l’est, vers la frontière de Prusse, par Couvain, Liège et Verviers ; au nord, sur Anvers ; à l’ouest, sur Ostende par Termonde, Gand et (...) -
Pourquoi les trains roulent-ils ici à gauche, ailleurs à droite ?
4 janvier 2012, par rixkeIl est normal qu’au moment de la construction des voies ferrées, le côté de la circulation des trains ait été influencé par le « code de la route » de l’époque. Certes, aux environs de 1835, les diligences et les véhicules hippomobiles de toutes sortes, qui se déplaçaient à une vitesse, disons... toute relative, étaient loin de provoquer les embouteillages que nous connaissons de nos jours. Mais le côté obligatoire de circulation existait déjà.
Depuis quand ?
D’aucuns soutiennent que, (...) -
Waarom rijden de treinen bij ons links en elders rechts
3 februari 2014, door rixkeHet is normaal dat, bij de aanleg van de eerste spoorwegen, de “Wegcode” de richting van het treinverkeer beïnvloed heeft. Deze code, die zich door empirische gewoonten liet leiden, was, omstreeks 1835, zeker nog helemaal geen steen des aanstoots voor de wetgevende macht, want het loonde toen niet de minste moeite om zich met verkeersproblemen te bemoeien. De postwagens en andere door paarden voortgetrokken voertuigen die zich, op dat tijdstip, tegen een laat ons zeggen... heel (...)
-
Een dynastie van spoormannen (II)
10 februari 2014, door rixkeOp enkele kleine amendementen na, wordt het wetsvoorstel van Charles Roeier door de Kamer gestemd, door de Senaat wettelijk bekrachtigd en op 1 mei 1834 door Leopold I goedgekeurd. Het voornaamste artikel bepaalt: “Er zal in het koninkrijk een stelsel van spoorwegen aangelegd worden met als centraal punt Mechelen en leidend: in het oosten, naar de Pruisische grens, langs Leuven, Luik en Verviers; in het noorden, naar Oostende, langs Dendermonde, Gent en Brugge; in het Zuiden, naar Brussel (...)
-
Le cinquantenaire de la ligne Oslo - Bergen
28 décembre 2011, par rixkeJubilé en Norvège
Historique
Le 27 novembre dernier, il y a eu exactement cinquante ans que feu le roi Haakon VII de Norvège inaugurait la fameuse ligne ferroviaire qui relie la capitale à la deuxième ville du pays. Cette inauguration solennelle eut lieu à Voss, à quelque 100 kilomètres à l’est de Bergen, où plus de trois mille personnes s’étaient rassemblées pour acclamer les réalisateurs de ce véritable chef-d’œuvre technique : les pionniers, les ingénieurs et les travailleurs qui (...) -
De Trans-Europ-Expres treinstellen (I)
13 december 2010, door rixkeDe Franse treinstellen.
De Franse TEE-motorwagentreinen zijn afgeleid van het RGP (Rame Grand Parcours: lange afstandsstel) dat werd gewijzigd om aan de eisen van de TEE te voldoen. Zij omvatten kleedkamers, bagagebergplaatsen, een douaneafdeling. De eetmalen worden op de plaats van de reiziger opgediend; er is dus geen gespecialiseerde spijszaal. De luchtverzorging geschiedt door gepulseerde lucht.
Deze stellen zijn samengesteld uit een motorwagen en een aanhangrijtuig waaraan men, (...) -
Het vijftigjarig bestaan van de lijn Oslo - Bergen
4 maart 2013, door rixkeGeschiedkundig overzicht
Op 27 november ll. was het juist vijftig jaar geleden dat wijlen koning Haakon VII van Noorwegen, de vermaarde spoorlijn inhuldigde die de hoofdstad met de tweede stad van het land verbindt. Deze plechtige inhuldiging had plaats te Voss op ongeveer 100 km, ten oosten van Bergen, waar meer dan drieduizend personen samengekomen waren om de bouwers van dit waarachtig technisch meesterwerk toe te juichen: de pioniers, de ingenieurs en de arbeiders die talloze (...)