Le 5 octobre 1921, un train de voyageurs en tamponna un autre à l’arrêt sous le tunnel des Batignolles. Les réservoirs à gaz cédèrent et provoquèrent un incendie. A la suite de cette catastrophe, on supprima le tunnel parisien et on remplaça par la lumière électrique l’éclairage au gaz employé sur les trains.
Notre photo montre une des premières applications et cet éclairage dans une ancienne voiture en bois.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 057 (05 1961)

057 (05 1961)
Articles
-
L’origine de l’éclairage électrique dans les trains
28 mars 2012, par Rixke -
Elektronische opsporing van heetgelopen draagpotten
12 mei 2014, door RixkeToen een ijzerertstrein, die van uit Stockem in de richting van Namen reed, onlangs te Jemelle tegengehouden werd, was de machinist niet weinig verbaasd de wagenschouwer te horen roepen: “Er is een heetgelopen draagpot langs de linkerkant aan de 34e as te rekenen van de staart van de trein!”
Op de vraag waar hij die nauwkeurige inlichting gehaald had, antwoordde de wagenschouwer eenvoudig: “De detector van Forrières heeft ons zoeven verwittigd”.
Sedert enkele maanden wordt, inderdaad, op (…) -
50 jaar geleden...
7 mei 2022, door Rixke... werden op de lijn Cannes-Grasse proefnemingen gedaan voor elektrische tractie met eentalige wisselstroom door de Auvert en Ferrand-locomotief (2 Bo + Bo 2) waarvan wij hieronder de technische gegevens laten volgen: Bouwer: Société Alioth, Horme et Buire (1910). Overbrenging op de as door een klein conisch tandrad, ingrijpend op een elastisch hoektandwiel. In langsrichting opgestelde motoren. Uurvermogen: 1.600 pk. Lengte buiten de buffers: 20 m 650. Totale afstand tussen de uiterste (…)
-
De Zweedse staatsspoorwegen
25 februari 2013, door RixkeEen brokje geschiedenis
Op 1 december 1856 werden de eerste baanvakken van de voornaamste lijnen in het westen en het oosten van Zweden ingewijd: Göteborg - Jonsered en Malmö - Lund.
De lijn Stockholm - Göteborg werd geopend in 1862. De hoofdstad kreeg haar eerste spoorverbinding met Malmö in 1864. De lijn Stockholm - Kristiania (Oslo) werd ingewijd in 1871 en de voornaamste lijn van het noorden, Stockholm - Boden, in 1894. De “ijzerertslijn” die Narvik met Lulea verbindt en die (…) -
In een kleine omnibustrein (II)
19 mei 2014, door Rixke’s Anderendaags zat de “kikvors” daar weer niet een boek op haar schoot. “Mauricette”, had zij er met grote, onhandige letters op geschreven. Marcel boog zich naar het boek en, als een knaap die pas leert spellen, hakkelde hij: “Mauri-cette”.
“Snul”, piepte de “kikvors” terug. Maar beiden schoten in een lach terwijl zij elkaar diep in de ogen keken. Nu was er geen twijfel meer aan: achter deze onschuldige blikken ontloken vreeswekkende vragen en antwoorden, als felle bliksemflitsen in een (…) -
Détection électronique des boites d’essieux chauffantes
4 avril 2012, par RixkeLorsqu’un train de minerai venant de Stockem et se dirigeant vers Namur fut arrêté dernièrement à Jemelle, le conducteur ne fut pas peu étonné de s’entendre dire par le visiteur : « Vous avez une boîte chauffante, côté gauche, au 34e essieu à partir de l’extrémité arrière du train ». A la question de savoir comment il pouvait posséder des renseignements aussi précis, le visiteur répondit : « C’est le détecteur de Forrières qui vient de nous la renseigner ».
Depuis quelques mois, en effet, (…) -
Oorsprong van de spoorwegen
23 januari 2009, door RixkeDoor de meesterlijke vereniging van het spoor en de locomotief, heeft de spoorweg in het menselijk bestaan een echte omwenteling teweeggebracht.
Met dit sleeptuig dat op sporen loopt, heeft de mens voor het eerst de 100 kilometer per uur bereikt.
Indien de luchtband op de weg de harde wielband uitgeschakeld heeft, indien de straalmotor in het vliegwezen de zuigermotor vervangt, indien de bovenleiding en de dieselmotor bij de spoorweg de plaats van de stoomketel innemen, toch blijft het (…) -
De diesellocomotieven voor rangeerdiensten 232 en 260
2 april 2008, door Rixkeen
De tweede fase van de «verdieseling» bij de N.M.B.S. omvat de aankoop van «locotractoren », rangeerlocomotieven, baanlocomotieven met een klein, gemiddeld en groot vermogen en motortreinen. Wij zouden thans reeds kunnen trachten een ruim overzicht te geven van al de nieuwe typen van machines. Wij menen evenwel dat het beter is «de dosis niet te overschrijden» en deze machines aan onze lezers voor te stellen telkens als zij in dienst komen.
De eerste levering van diesellocomotieven (…) -
Les chemins de fer de l’état suédois
11 avril 2012, par RixkeUn peu d’histoire
Le 1er décembre 1856 furent inaugurés les premiers tronçons des lignes principales de l’ouest et du sud de la Suède : Gothembourg - Jonsered et Malmœ - Lund.
La ligne Stockholm - Gothembourg fut ouverte en 1862. La capitale eut sa première communication ferroviaire avec Malmœ en 1864. La ligne Stockholm - Kristiania (Oslo) fut inaugurée en 1871 et la ligne principale du nord, Stockholm - Boden, en 1894. La « voie du minerai », reliant Narvik à Luleà, créée pour (…) -
Il y a 50 ans : Cannes - Grasse
4 avril 2012, par RixkeDes essais de traction électrique par courant alternatif monophasé étaient effectués sur la ligne de Cannes à Grasse par la locomotive Auvert et Ferrand (2 Bo + Bo 2), dont voici la fiche technique : Constructeur : Société Alioth, Horme et Buire (1910). Transmission axiale par pignon et roue d’angle élastique. Moteurs disposés longitudinalement. Puissance unihoraire : 1.600 ch. Equipement : régulateurs redresseurs Auvert et Ferrand. Longueur hors tampons : 20 m. 650. Empattement total : 12 (…)