Op dit ogenblik elektrificeren de Russische spoorwegen een deel van het Siberische net met eenfazige wisselstroom van 25.000 volt, 50 perioden, volgens de techniek die de S.N.C.F. toepast op de grote verkeersaders van haar noord- en oostnet. Daarom heeft het Russische Ministerie van Verkeerswezen 50 locomotieven bij de Franse industrie besteld. Deze bestelling, geplaatst in 1957, wordt als volgt verdeeld: 40 goederenlocomotieven, met een maximumsnelheid van 100 km.-h. Zij zijn genummerd (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 041 (01 1960)
041 (01 1960)
Articles
-
Franse locos voor Rusland
3 februari 2014, door rixke -
De oorsprong van de elektrische gelijkstroommotor
20 januari 2014, door rixkeDoodgewone en... ingewikkelde theorieën
Sommige “profs” hebben een echt originele manier om u de elektriciteit aan te leren.
In de lagere school, beschrijven zij u de elektrische batterij als een pot vol elektroliet met twee elektroden, enz... Het is een uitgelezen voorwendsel om, met veel overtuiging, te verklaren dat de elektrische stroom van positief naar negatief loopt in de uitwendige keten. Dat schijnt inderdaad wel logisch, tenminste in de... boekhouding!
Enkele jaren later, (...) -
Een dynastie van spoormannen (I)
27 januari 2014, door rixkeI. - De ouwe Marcel
Een gebogen karkas maar nog stevige, ofschoon ietwat stramme kuiten, een openhartig uiterlijk, een gelaat met de kleur van een renetappel, waarin slimme en goedige oogjes flikkeren, dat is het portret van de tachtigjarige Marcel Barbeaux, een gepensioneerde van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Met zijn vrouw, Esther, bewoont hij een klein huisje langs de zoom van de weg die omhoog kronkelt naar Esquinpont, een gehucht dat op geen enkele kaart (...) -
De B.C.K.
27 januari 2014, door rixkeHet spoor in Kongo De oorsprong
De besluitwet van 31 oktober 1906 waardoor de Spoorwegmaatschappij van Beneden-Kongo in Katanga [1] werd opgericht, bepaalt als volgt de doeleinden van de Maatschappij: De Staat laten bijdragen tot de vorming van het kapitaal der in 1902 opgerichte Spoorwegmaatschappij van Katanga en overgaan tot of deelnemen aan de studie, de aanleg en de exploitatie van deze spoorweg. Deze moet een dubbele toegangsweg openen tot Katanga: langs het zuiden, waar hij zich (...) -
Tijdsoverbrenging op het net van de N.M.B.S.
3 februari 2014, door rixkeEnkele jaren geleden was het reeds een belangrijke nieuwigheid, de uurwerken uit te rusten, met elektrische contacten die zich elke seconde, halve minuut of minuut sloten en waarmee men de gang controleerde van een groot aantal eenvoudige horloges. Men bekwam aldus de zekerheid dat in de omtrek bediend door het voornaamste uurwerk — regulateur of moederuurwerk genaamd — alle uuraanduidingen onderling identiek zouden zijn. Het bleef nochtans nodig, dagelijks elk moederuurwerk na te zien en (...)
-
Spoor en sneeuw in het westen
11 december 2021, door rixke -
Rail et neige sur l’Occident
20 août 2021, par rixke -
On doit aux cheminots la mise en pratique de l’heure universelle
21 décembre 2011, par rixkeQu’est-ce que l’heure ?
Pour beaucoup de personnes, l’heure c’est le moment pénible du lever, c’est l’estomac qui réclame pitance, c’est une longue attente ou un instant fugitif de bonheur, c’est la tête qui tombe de sommeil... Pour la plupart, c’est la sonnerie de l’horloge ou le « top » que donne la radio.
Bien sûr, l’heure c’est tout cela, mais c’est autre chose aussi. L’heure a son histoire, et, dans cette histoire scientifique et sociale, les cheminots - on s’en doute un peu - ont (...) -
Une dynastie de cheminots (I)
28 octobre 2015, par rixkeI. - L’vî Marcel
Carcasse voûtée mais jambes encore solides, bien qu’un peu gourdes, mine franche, visage couleur de pomme reinette animé par de petits yeux finauds et bonasses, Marcel Barbeaux — pensionné de la Société nationale des Chemins de Fer belges — a quatre fois vingt ans. Il occupe avec sa femme, Esther, une petite maison, située en bordure du chemin qui monte vers Esquinpont, un hameau que les cartographes omettent invariablement de signaler parce qu’il ne compte que cinq (...) -
Le rail au Congo : le B.C.K.
21 décembre 2011, par rixkeL’origine
Le décret du 31 octobre 1906, portant fondation de la Compagnie du Chemin de fer du Bas Congo au Katanga, en abrégé le B.C.K., définit comme suit les objectifs de la Compagnie : Réaliser la participation de l’Etat dans le capital de la Compagnie du Chemin de fer du Katanga, créée en 1902, et procéder ou participer à l’étude, à la construction et à l’exploitation de ce chemin de fer. Celui-ci doit ouvrir une double voie d’accès au Katanga : par le sud, en se soudant au rail (...)