Grenzen, die ten slotte abstracte, conventionele en vaak ongerijmde dingen zijn, hebben alleen maar die waarde welke de mens ze volgens zijn geweten of zijn inzichten, heeft willen toemeten. Overblijfsel van een machtig hertogdom dat zich uitstrekte van de Maas (in ’t zuiden) tot de Amblève (in ’t noorden), werd dit land in 1815 door het Congres van Wenen tot een Staat uitgeroepen en ingelijfd bij de kroon der Nederlanden, onder de benaming Groothertogdom Luxemburg. Bij de Belgische (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 195 (11 1972)

195 (11 1972)
Articles
-
Anekdotische geschiedenis van de spoorwegen in het land van Luxemburg
26 april, door Rixke -
Japan: Automatische treinbesturing
6 mei, door RixkeDe treinen die thans op de nieuwe Tokaïdo- en San Yolijnen rijden, zijn uitgerust met een automatische trein-controle (ATC - Automatic Train Control); de gecodeerde seinen, die met kabels langs het spoor worden overgeseind, worden herhaald in de bestuurderscabine en de remming wordt automatisch in werking gesteld, in drie stadia 210-160 km/h, 160-70 km/h, en 70-30 km /h; de bestuurder treedt enkel op voor de eindremming, van 30 km /h tot de volledige stilstand.
De Japanse Staatsspoorwegen (…) -
Petite histoire des chemins de fer dans les pays luxembourgeois
23 décembre 2008, par RixkeLes frontières, choses abstraites, conventionnelles et souvent absurdes, n’ont de valeur que celle que les hommes, selon leur conscience ou leurs appétits, ont bien voulu leur donner. Survivant d’un puissant duché qui s’étendit de la Meuse, au sud, à l’Amblève, au nord, un État fut créé en 1815, par la volonté du Congrès de Vienne, sous le nom de Grand-Duché de Luxembourg, et réuni à la couronne des Pays-Bas. Ce nouveau pays, qui comprenait grosso modo les actuels Grand-Duché et province de (…)
-
Frankrijk: Een nieuwe verbinding per turbotrein
4 mei, door RixkeOm de verbindingen in het centrum van Frankrijk te versoepelen, heeft de SNCF beslist vanaf oktober 1973 de lijn Nantes - Tours - Vierzon - Bourges - Lyon door turbotreinen te laten bedienen.
-
Verenigde Staten: Belangwekkende proefneming: sporen leggen per helicopter
3 mei, door RixkeEr gaat haast geen dag voorbij zonder dat deze verbazingwekkende vliegende machines voor nieuwe doeleinden worden aangewend. Maar het leggen van spoorstaven per helicopter zal zeker wel het laatste snufje zijn.
Het gebeurde in de staat Indiana, nabij Gibson County, waar voor de bouw van een thermische centrale van 1,3 miljoen kW een verbindingsspoor van 8 km diende te worden aangelegd. Over dit verbindingsspoor dat aangesloten is op de Penn Central zullen jaarlijks 3,6 miljoen ton kolen (…) -
De trek- en duwtreinen
29 april, door RixkeEen sprekende benaming
Bij een gewone reizigerstrein start de locomotief normaal vooraan, d.w.z. aan kop van het stel. Eenmaal ter bestemming, moet ze van front verwisselen of moet een tweede locomotief aan het andere eind van het stel gekoppeld worden om de terugrit te kunnen uitvoeren.
Een trek- en duwstel, daarentegen, kan onmiddellijk in de tegengestelde richting vertrekken zonder de locomotief af te haken of een tweede aan te koppelen. Met andere woorden, de locomotief moet het stel (…) -
Wat u moet weten over de autoslaaptrein
27 april, door RixkeWeet u, beste vrienden-spoormannen, dat u soms heel wat kunt bijdragen tot de ontwikkeling van een bepaald vervoer. Een precies voorbeeld kan zulks wellicht best illustreren. Ongetwijfeld kent u de autoslaaptrein die de automobilist en zijn wagen in één nacht over een lange afstand vervoert: het gaat hier om een formule waarop elke spoorman trots mag zijn.
Wat u op dat terrein wel kunt doen, vraagt u zich af. Veel, kan ik u verzekeren, en zelfs zonder u uitermate in te spannen. U hoeft er (…) -
Zwitserland: Telefonische inlichtingsdienst
7 mei, door RixkeTe Zurich zal, bij wijze van proefneming, een telefonische inlichtingsdienst aangaande de dienstregelingen geïnstalleerd worden. Voor elke lijn van directe treinen, vertrekkende uit het hoofdstation Zurich, staat er in het telefoonboek onder de titel Station Zurich (Bahnhof Zurich) een speciaal nummer. Nadat hij het overeenstemmend nummer gekozen heeft, wordt de oproeper verbonden met een magnetische band die hem de directe treinen bij vertrek uit Zurich opgeeft, de stoppingen op (…)
-
België: Het toeristisch trammetje van de Aisne floreert
1 mei, door RixkeVergeleken met het vorig jaar heeft het toeristisch trammetje van de Aisne, dat op het traject Pont d’Erezée - Amonines - Forge-de-l’Aplé in de Ardennen rijdt, een heel wat drukker verkeer gekend, en zulks ondanks de nogal ongunstige weersomstandigheden.
Het park van het rollend materieel werd nog verrijkt met twee rijtuigen, afkomstig van de trams van Charleroi, en bestaat nu uit 39 voertuigen waaronder 3 stoomlocomotieven, 6 diesel-motorwagens en 16 rijtuigen. -
Brussel-Zuid heeft zijn „ontvangstsalon”
28 april, door RixkeHet is een niet te loochenen feit, de wereld is de laatste twintig jaar meer veranderd dan tijdens de twintig eeuwen die eraan voorafgingen.
Zo wordt onze planeet met de dag kleiner, de steeds sneller wordende vervoerwijzen heffen de afstanden op. Per TEE, bijvoorbeeld, ben je van Brussel zo in Keulen of in Parijs; in een nabije toekomst zullen de treinen 250, ja zelfs 300 km/u. rijden.
De Maatschappij was het aan zichzelf verplicht haar structuren aan de huidige noodwendigheden aan te (…)