Grenzen, die ten slotte abstracte, conventionele en vaak ongerijmde dingen zijn, hebben alleen maar die waarde welke de mens ze volgens zijn geweten of zijn inzichten, heeft willen toemeten. Overblijfsel van een machtig hertogdom dat zich uitstrekte van de Maas (in ’t zuiden) tot de Amblève (in ’t noorden), werd dit land in 1815 door het Congres van Wenen tot een Staat uitgeroepen en ingelijfd bij de kroon der Nederlanden, onder de benaming Groothertogdom Luxemburg. Bij de Belgische (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 196 (12 1972)

196 (12 1972)
Articles
-
Anekdotische geschiedenis van de spoorwegen in het land van Luxemburg
26 april, door Rixke -
Petite histoire des chemins de fer dans les pays luxembourgeois
23 décembre 2008, par RixkeLes frontières, choses abstraites, conventionnelles et souvent absurdes, n’ont de valeur que celle que les hommes, selon leur conscience ou leurs appétits, ont bien voulu leur donner. Survivant d’un puissant duché qui s’étendit de la Meuse, au sud, à l’Amblève, au nord, un État fut créé en 1815, par la volonté du Congrès de Vienne, sous le nom de Grand-Duché de Luxembourg, et réuni à la couronne des Pays-Bas. Ce nouveau pays, qui comprenait grosso modo les actuels Grand-Duché et province de (…)
-
Gabon: Eerste spoorweg
14 mei, door RixkeDe werken voor het bouwen van de eerste spoorweg zullen in 1973 worden aangevat op een baanvak van 332 km, gaande van Owendo naar Booué.
-
Canada: Speciale veewagens
12 mei, door RixkeDe Canadian National, die het lange afstandsvervoer van vee verzorgt, heeft een reeks gespecialiseerde wagens laten inrichten met dubbel dek, voorzien van automatische voerbakken en waterbevoorrading. Het water wordt boven het bevriezingspunt gehouden door middel van propaan-verwarmers. Het experimenteel traject duurde 72 uur (in plaats van 5 dagen met niet ingerichte wagens), rekening houdend met de stilstanden voor verzorging die in dergelijke omstandigheden door de reglementering van de (…)
-
Nederland: Modernisering
16 mei, door RixkeDe Directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft een moderniseringsplan van vijf jaar ontworpen waarmee een investering van 675 miljoen gulden gemoeid zal zijn. Men wil aldus het reizigersverkeer met 50 pct. doen toenemen, stations bouwen die beter de dichtbevolkte zones bedienen en de lengte van de directe lijnen met tweehonderd kilometer uitbreiden.
-
Mini-stoom
11 mei, door RixkeDe reiziger die lijn 161 Brussel - Namen gebruikt, heeft ongetwijfeld op het pleintje van station Etterbeek een romantisch, rood-groen geschilderd en goed onderhouden stoom-locomotiefje opgemerkt. Het is eigendom van de heer Leons, een man die de spoorweg in ’t algemeen en de stoomlocomotief in ’t bijzonder een warm hart toedraagt. Hij zelf trouwens heeft dit locomotiefje opnieuw rijvaardig gemaakt. Op bepaalde zondagen is het in de voormiddag te zien, gehuld in een aureool van witte (…)
-
Ierland (Eire): Automatische uitreiking van biljetten
15 mei, door RixkeVerschillende stations uit de voorsteden van Dublin zullen worden uitgerust met automatische uitreikingstoestellen voor enkele biljetten of abonnementskaarten voor 10 ritten. Het is de bedoeling 25 stations van het Ierse net met dergelijke apparaten, toegankelijk langs draaikruisen, uit te rusten. In die stations zal geen personeel zijn en de nieuwe uitreikingswijze zal het mogelijk maken een zeker aantal stations die wegens onvoldoende rendabiliteit gesloten werden, opnieuw te openen.
-
Een geslaagde tentoonstelling
10 mei, door RixkeNaar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de UIC heeft de „Association luxembourgeoise des Amis des chemins de fer” (ALACF). in de onmiddellijke omgeving van de stelplaats van de CFL te Luxemburg, een vierdaagse tentoonstelling van rollend materieel georganiseerd.
Op het programma stonden: de plechtige opening, op 26 oktober, van de tentoonstelling, met geleid bezoek aan de stelplaats van de CFL; een conferentie, op 27 dito van de heer Wenger. directeur van het Centrum voor public (…) -
Spanje: Elektrificatie
13 mei, door RixkeDe elektrificatie van de lijn Valencia - Tarragone (227 km) werd aangevat. Na de voltooiing ervan zal heel het parcours door elektrische tractie (3 000 V) bediend worden.
-
« Mini-vapeur »
10 octobre 2012, par RixkeLe voyageur empruntant la ligne 161 Bruxelles-Namur a pu apercevoir, sur le terre-plein de la gare d’Etterbeek, une petite machine à vapeur, rouge et vert, romantique et bien entretenue.
Elle appartient à Monsieur Leons, un grand ami du rail et de la machine à vapeur.
C’est d’ailleurs lui qui a remis en état de marche cette petite « loco » et certains dimanches matin on peut la voir tout auréolée de vapeur blanche.
Cette locomotive est sortie des usines Maffei à Munich en 1925. Elle (…)